RTV Teorija i praksa

Skargil, alias Al Paćino, alias Piter Ričardson - kompletan autor pobedničkog Štrajka

mnogo štošta počiva na igri reči, a u središtu su dvorske intrige, poznati dualitet gospodar - sluga i komika koja nastaje kad oni prisilno zamene uloge. U ovom primerku ima i uobičajene britanske sklonosti za šaiu s krunisanim glavama i stila burleski u kojima se ređaju donekle već istrošeni gegovi. Međutim, humor Štrajka („Zlatna ruža”) sasvim je u mentalnoj sferi. On nigde ne ide na jevtine efekte več na humor koji nastaje iz ironizovanja stvarnosti, koji se rađa onog časa kad gledaiac prepozna sopstvene slabosti, svoju često nekritičnu zavisnost od „indisturije snova”, vezanost za holivudske melodrame i vesterne, lakovernost i ushićenost pred fikcijom i fantastikom svih vrsta koja stiže s velikog ekrana. Za pun doživljaj Štrajka potrebna su, istina, neka predznanja, ali su ona široko rasprostranjena s obzirom da su u pitanju prvenstveno obrasci poznatih fiimskih žanrova, antologijske scene sedme umetnosti i direktni citati najpopularnijih kinematografskih dela koja su obišla svet, Čak i ako se ne prepoznaju parafraze filmova Tačno u podne, Kramer protiv Kramera ili Artur, asocijacije na klišetirane situacije, odnose ili replike pojedinih filmskih žanrova neminovne su i dovoljno čitljive.

212