RTV Teorija i praksa

Tom tipologijom, tom ikonografijom poigrava se Piter Ričardson, pisac, reditelj i glavni glumac Štrajka. A uvodi ih u svoj projekat tako što bira model „filma u filmu”: Dva Britanca, scenarist i reditelj, nude svoj projekt, film o višemesečnom štrajku britanskih rudara 1984/85. godine i o njihovom sindikalnom vođi Arturu Skargilu. Tražeči garanciju za dobru prođu filma, producent angažuje za glavne tumače А1 Pačina i Meril Strip. Projekat se malo po malo sve više amerikanizuje, i dok reditelj na vreme odustaje, scenarist pristaje da interveniše u tekstu, da menja scene, a samim tim i kompletnu autorsku zamisao. Sve je kao na američkom filmu - od ponašanja filmske ekipe do detalja u filmu o štrajku. Ne izostaje ni svečanost za dodelu „Oskara” (izvrsni engleski glumci briljantno podražavaju holivudske zvezde) na kojoj Štrajk trijumfuje, pa se prikazuje i njegova završnica, te nastaje nova smeša stvarnosti i fikcije. U američkoj verziji štrajk, naravno, ima hepiend, rudari pobeđuju, parlament donosi odluku protiv zatvaranja ugljenokopa, štrajkači odustaju od dizanja u vazduh atomskih centrala, svi su srečni i - svima teku suze radosnicel Jedino se nesrečni scenarist vrača u zavičaj, pogružen

Rudari-štrajkači u tipično kaubojskoj pozi, pred obračun s „štrajkbreherima”

213