RTV Teorija i praksa

komedije, i to u serijama, sve više proizvode i sve radije gledaju. I u ovoj vrsti produkcije televizija Velike Britanije drži primat. O tome najrečitije svedoči podatak da su britanske kompanije napravile veliki posao izvozeći takozvane „formats”, sinopsise za TV komedije čak i Amerikancima. Po obrascima iz ovog dela Evrope, koji nude ono najvažnije - ideju, situaciju, zaplet - Amerikanci industrijski, masovno proizvode uspešne humorističke serije übacujuči neke lokalne elemente i detalje bliske domačoj publici i njenom osečanju za humor. No, prvenstveno zbog svoje publike i BBC i kompanije iz sistema nezavisnih kompanija ITV izrazito neguju ovaj televizijski žanr. Razlog da, prateči gledanost TV komedija, prema njoj usmerava svoju produkciju BBC nalazi u činjenici što se finansira javnim sredstvima, dakle iz pretplate koja u Britaniji iznosi 62 funte godišnje (plača se za posedovanje TV prijemnika), a ITV što od popularnosti programa zavisi i broj reklama od kojih se sistem finansira. BBC prosečno snimi između 8 i 12 potpuno novih humorističkih serija svake godine. Dosnimavanje se nastavlja sve dok ima interesovanja, pa otud ima serija koje se prikazuju više od 10 godina. Epizode su na programu jednom nedeljno, uvek u isti dan i čas. Reprize nisu retke, a ono što je imalo premijeru na Prvom programu obavezno se preseljava na Drugi program, i obratno. TV komedije BBC po pravilu traju poia sata, a prosečna cena ovog programa je oko 150 hiljada funti za 60 munuta. U poređenju s drugim vrstama programa - a imajuči u vidu gledanost - TV komedije nisu skupe. Prosečna cena za igrani dramski program iznosi, naime, 360 000, za dokumentarne emisije 85 000, emisije vesti oko 59 000, dečje emisije 53 000 a sportske programe 25 000 funti. Produkcija ITV nešto je manja, otprilike 6 do 8 serija godišnje. Tip komedije je drugačiji, najčešče u dva

216