RTV Teorija i praksa

našem sluhu beskonačne prostore šumova i tišina...” A šta se događa sa nekom emisijom na radiju? Ona je otišla u etar, nikada više neće se ponoviti - istini za volju ima i repriznih emitovanja - ponekad tii emisiju čuje najmanji broj slušalaca. Zato je otvoreno pitanje uloge i funkcije radijske kritike. U tom pogledu književna kritika nešto je sasvim drugo. Prikazi i recenzije povodom neke zbirke pripovedaka, ili pesama, pomažu tim knjigama da se brže nađu u rukama kupaca i Ijubitelja, da dožive i sledeća izdanja. A kritika neke radio-drame, bez obzira na to da li je osvanula u dnevnom listu, u nedeljniku ili u časopisu, ni približno nema dejstvo književne kritike. Povratna sprega između radio-kritičara i autora radio-drame i njenih izvođača, tako reči i ne postoji, dok je u odnosima pisac-čitalac-kritičar i te kako uticajna. Radijski slušalac - čak i u okolnostima u kojima se on javlja i kao privrženik i kao znalac radio-drame, čak i ako redovnije čita radio-kritike, jedino je u stanju da ovlaš upoređuje svoje utiske i ocene sa utiscima i ocenama radio-kritičara. Oni uzajamno ne mogu te utiske i ocene neposrednije razmenjivati, dopunjavati ili opovrgavati, pa zato radio-kritika igra isključivo hroničarsku ulogu. Čini mi se da je samo u tome njen pravi smisao. Ona radio-drami pomaže utoliko ukoliko piscu, reditelju i interpretatorima ostane ne samo kao uspomena, nego i kao određena dokumentacija o nečemu što su oni često i na veliku brzinu uradili, a što je radio-kritičar zabeležio, prokomentarisao, ocenio ili podvrgao najstrožijoj osudi. Na čemu zasnivate svoj metod medijskog kritičara radio-stvaralaštva ? Metodološki radio-kritika ostvaruje se u zavisnosti od medija u kome dejstvuje. Ako radio-kritičar piše za novine, on će mimo estetičkih voditi računa i o kriterijima odgovarajućeg novinskog pisanja i o prostoru na stupcima - ili na novinskom stupcu - kojima raspolaže. Ako, pak, tu kritiku izgovara na radio-talasima, ili u nekoj televiziskoj emisiji, radio-kritičar usklađuje stavove i gledišta sa potrebama kritičarskog prilagođavanja izražajnim sredstvima tih medija. Tačnije rečeno, metod procenjivanja i ocenjivanja ostaje isti, isti su i kriteriji гашо je način

32