RTV Teorija i praksa

On je, рге svega, zajednica Ijudi koji žive u uslovima prostorne koncentracije. Tu već nalazimo tesnu vezu između grada i komunikacije budući da komunikacija znači pripadanje zajednici i da pored društvenih uslova postoje takozvani komunikacijski usiovi zajednice. Interesantno je da su te komunikacijske uslove grada i Ijudskog života u gradu sagledani i promišljani još od davnih vremena. Prema rečima antičkih misiilaca idealna dimenzija grada je određena domašajem ijudskog giasa. Dakle, grad u kojem se sa jednog kraja na drugi može čuti Ijudski glas ima optimalnu veličinu. Nisu ni svi antički gradovi građeni po meri čoveka i Ijudskog glasa. Upozoravajuči je bio primer Vavilona, ondašnjeg megalopoiisa. U Politici Aristotei piše, citiraču - „Priča se da još trečega dana po zauzeču Vavilona jedan deo grada to nije znao”, Eto zašto su grčki i antički mislioci strahovali od grada u kojem su pokidane komunikacijske veze i u kojem se čovek jednostavno izgubio. Tu je i raziog što su čoveka i njegov glas uzimali kao meru grada, odnosno pledirali za grad po meri čoveka. Međutim, nisu svi ijudi istoga glasa. Nekima se glas više i dalje čuje pa tako u Ilijadi nalazimo glasnika Stantora, čiji je glas bio jak kao glas pedesetorice ijudi. Današnji savremeni gradovi odavno su uveliko premašili meru ijudskog glasa. U njima se ni Stantoru ne bi glas daleko čuo. Ali, uporedo sa ekspanzijom grada zaoštrili su se problemi i komunikacije u gradu, komunikacije čoveka sa čovekom, čoveka sa institucijama grada, sa upravom grada. Bar jedne nisu samo fizičke, prostorne, nego рге svega socijalne. Urbani radio ima tu društvenu šansu i ulogu da bude produžetak svakog čoveka, onog običnog čoveka, da odgovori izazovu komunikacije u savremenom gradu, da stalno integriše raziičite urbane prostore i Ijude, da objedini. Aii ne samo sa aspekta sadržaja programa nego i sa aspekta njegove reaiizacije pa i šireg socijainog dejstva, urbani radio ima neke svoje specifične pianove. On preuzima i uiogu inicijatora, organizatora, animatora društvenog života, Radi se o radiju u akciji. Radio pokreče ijude na akciju, on stvara događaje umesto da ih iščekuje. Na taj način pomaže pokazivanju i aktiviranju gradskog stanovništva, njihovom boijem

62