RTV Teorija i praksa

Zašto је sada potrebno istraživanje kada u tako dugogodišnjoj praksi „novinari" nisu tome poklanjali neku preteranu pažnju? Koja je uopšte razlika između novinara i komunikatora na televiziji? Ova tema traži pisce i potrebnija je u ovora trenutku od filmološke rasprave: koje su osnovne razlike između filma i televizije, na primer. Jer kada neki zvaničnik da podatke stranim novinarima na pres-konferenciji i ovi ne mogu da ih provere, domaći izgleda mogu još manje. Kada TV istraživač hoće da pripremi za snimanje ono što sačinjava proces aktiviranja komunikacije, onda to zaista nije novinarski posao. Ulaskom u eru satelitske televizije, ako рге 1992. godine ne razvijemo svoje kadrove za TV istraživanje, nećemo možda ni saznati šta su tuđi istraživači radili jer komercijalno koncipirana i privatizovana evropska televizija i nema za cilj da pravi dobro istražene, naučne dokumentame programe. Za sada njen cilj je sasvim u skladu sa još nerazvijenim televizijskim sistemima. Činjenica da recimo britanska televizija (svi postojeći kanali) zapošljava na pojedinim projektima specijaiizovane i visoko profesionalne istraživače, najčešće sa magistarskim diplomama iz društvenih nauka (istorije, književnosti ili sociologije) kao i da je počela sve češće da traži specijaliste za vizuelne komunikacije, na primer za proizvode na video-disku, ne znači da će to tako i ostati. Naime, po postojećim pravilima na projektu pisanja jednog TV tretmana (treatment), odmah posle davanja sinopsisa u formi četiri osnovne jedinice: ideja, postupak, sadrzaj, pretkalkulacija (poslednji deo je takođc dužan da da autor), prihvaćcni program ili seriju istražuju sa autorom i tekstualni i vizuelni istrativač. Ova dva posla zahtevaju odlično poznavanje svih institucija, organizacija i instanci, kao i firmi, agencija, muzeja, privatnih kolekcija, autora i poznavalaca, itd. gde mogu da se nađu pisani i snimljcni ili crtani, slikani i dnigi matcrijali. Osoba koja istražuje mora da buđe potpuno sprcmna za sve moguće pravno-legalne poslove jer istovremcno ugovara cenu za svaku usiugu od čega zavisi konačni uspeh projckta kod produccnata. Organizaciju istraživanja planiraju timski ponckad i urcđnici koji su sc

177