RTV Teorija i praksa

Tabela 3

4. FAKTORI SELEKCIJE Selekcija vesti je prva važna faza u procesu nastajanja priloga u TV dnevniku koja utiče na oblikovanje realnosti TV dnevnika. Kad odlučimo o čemu ćemo iveštavati odredili smo kakva će biti i realnost TV dnevnika. Druga važna faza je realizacija izabrane vesti u prilog. U ovom delu istraživanja oslonili smo se na istraživanje Galtunga i Rugejeve (1965:64-91). Oni su istraživali selekciju vesti i zasnovali „osetnu teoriju" selekcije saopštenja. Identifikovali su dvanaest faktora selekcije vesti: učestalost, graničnost, nedvosmislenost, smisaonost, konsonanca, neočekivanost, kontinuitet, kompozicija, osvrt na elitne nacije i osvrt na elitne ličnosti, personifikacija i negativnost. Empirijski smo proverili pet faktora: - etnocentrizam, - osvrt na elitne nacije, - osvrt na elitne ličnosti, - personifikacija - kontinuitet. Proverili smo pravilnost ovih hipoteza: - što udaljenija država, to manje priioga o njoj,

193

Tabela 3 Nastupajuće osobe ORF RAI TVLj Zajedno n % n % n % n % Političari 91 40,3 111 32,2 117 29,0 319 32,7 Druge poznate ličnosti 13 5,8 48 13,9 49 12,1 110 11,3 Nepoznate ličnosti 34 15,0 76 22,0 31 7,7 141 14,5 Nema ličnosti 88 38,9 110 31,9 207 51,2 405 41,5 Ukupno: 226 100 345 100 404 100 975 100 hi-kvadrat 58,06 p<0,0001 Koeficijent kontingencije 0,24