RTV Teorija i praksa

5. REALIZACUA VESTI Ako je selekcija saopštenja prva važna faza u procesu oblikovanja realnosti TV dnevnika, realizacija vesti u priloge TV dnevnika je druga važna faza tog procesa. Od realizacije priloga suštinski zavisi kakva će biti realnost koju će doživeti gledaoci TV dnevnika. 0 tome kako su tekstualno realizovani, već smo govorili, jer smo osnovne karakteristike realnosti i procesa selekcije prikazali baš na osnovu tekstualnog dela. Tvrdimo da i vizuelna realizacija značajno doprinosi oblikovanju realnosti TV dnevnika. Vizuelni deo vesti nije samo ilustracija tekstualnog dela, uprkos tome što najčešće baš za to služi. Međutim, svaka slika (vizuelni znak) je samostalni nosilac značenja. U tome je prednost televizije nad radiom. I najbezličnija vest koju voditelj pročita u krupnom planu, dobija na ličnom značenju. Po okolnostima komuniciranja slično je saopštavanju u međusobnom komuniciranju. Realnost TV dnevnika tako postaje mnogo ličnija, bliža; više, nego realnost koja nam je dostupna ргеко radija ili novina. Time bismo možda mogli objasniti rezultate mnogobrojnih istraživanja u različitim državama koja pokazuju da je televizija za većinu Ijudi najznačajniji i najverodostojniji izvor informisanja. Prednost televizije nad drugim sredstvima informisanja je u prednosti komimikacije nad informacijom. Proučavanje vizuelne realizacije priloga u TV dnevnicima donelo je još dve, po našem mišljenju, značajne konstatacije. Prva konstatacija je da nema akcije, govorenje je suština vizuelne realizacije TV dnevnika. U tabeli 5 smo odvojili priloge koji su vizuelno realizovani samo tako da vest pročita voditelj u krupnom planu, za šta se odomaćio izraz talking heads (govoreće glave) i priloge koji su opremljeni filmskim (ENG) materijalom, ali prikazuju Ijude koji govore.

196