RTV Teorija i praksa

ekspresiju koja proizlazi iz muzike a nije sama po sebi dovoljna, nije. (Hofmanove priče) I. I.: Nekoliko puta ste pomenuli da ste laik, što se muzike tiče, i sad tu postoji nešto što me već odavno zanima. U ovoj seriji smo razgovarali sa mnogim Ijudima, raznih profesionalnosti i... raznih profesija... sad da se vratim pomalo na knjiievnike. Svako od knjizevnika je naglasio da je muzički neobrazovan, da je laik. Tu su bili, recimo, vrlo različiti knjiievnici - Branko Copić, Ginter Gras, Lajoš Zilahi, ne mogu da se setim dalje... ali svakije bio na neki način veomaponosan na to što je muzički „neobrazovan ’. S. S.: Jeste li sigumi u to? I. I.: Tako su se ponašali. Ipošto ste mi vi ipak tako najbliii, bar po godinama, usudiću se da vas upitam: zašto vi smatrate da je to пека prednost? S. S.: Ne, ne mislim tako, ne znam za njih, ali čudi me da ste vi takav utisak imali da su ponosni što nisu muzički obrazovani. Ja nisam muzički obrazovan, samo nisamni ponosan zbog toga. Vidite samo, stvarno moram da vas pitam, primetio sam kod mnogih muzičara da su strašno agresivni. Znate, ja lu nisam sasvim siguran i ne znam kakve su vaše sfere interesovanja, ali ne verujem da znate više od recimo devet ili šest vizantijskih careva. Ili kad bih vas pitao koji su danas univerzitetski umovi u Engleskoj? Mislim, to su delovi obrazovanja o kome vi govorite, i niko se zbog toga ne Ijuti i ne smatra da je to za vas veliki hendikep, što vi to ne znate.. .Najgore je obrazovanje poluobrazovanje i u takve poluobrazovane spadaju svi ti književnici koje ste pomenuli, raislim. Ja bih pre to tako tumačio. To je kao kod čoveka koji zna strani jezik, ali kad naide na neku reč koju ne zna, on potpuno smelo priznaje da je ne zna. I. I.: Nisam stekla takav utisak, vidite, imala sam utisak kao da je - to se odnosi na ozbiljnu muziku - kao da je voleti ozbiljnu muziku na neki način u suprotnosti sa današnjim „modernim " čovekom. I kao da su hteli da kaiu: „ ne, ne,ja ne voliom frak". Eto to ide na to.

237