RTV Teorija i praksa

precioznom, hiperboličnom i akrobatskom stilu". S druge strane, ne retko, vodeći računa o svom zvučnom izgledu, prikrivamo nepripremljenost i praznoglavost. A reči gomilamo ili insistiramo na slikovitosti koje lako skliznu u takozvano bogatstvo i preteranost stila. U vezi sa slikovitošću govora mogli bismo imati na umu ono što je Ivo Andrić zapazio; - Jstorija književnih stilova, kao i onih drugih - arhitekture, nameštaja, i tako dalje - zna te bolesti stila gde se izobilje pretvara u siromaštvo, gde gomilanje reči liči na patogeno množenje ćelija kod boiesti гака. To je inflacija reči. I po zakonu inflacije, što ih više ima, manje vrede i manje ostavljaju utisak na čitaoca. I što više dodajemo jednoj reči, time umanjujemo onu prvu koju smo rekli". - Područje leksike je uistinu osetljiva tačka jezika radija. Ispod serioznih programa, predodređenih za kvalitetan jezik, često se prikriva pretenciozan jezik pun razmetanja stranim rečima i frazama. 0 toj pojavi Jan Parandovski je zapisao: - »Podupiranje svoga autoriteta teškim i zamršenim rečnikom oduvek je bilo privilegija plitkih glava, brzopletih i neukih pera. Fortuna se prema njima ponaša kao maćeha. Ne samo zato što ih izlaže podsmehu zbog pretencioznog razmetanja stranim rečima, nego ih stalno uvlači u zamku reči i naziva koje ne razumeju. To su vesnici opšteg opadanja umne kulture". Nije jednostavno naći pravu meru i odrediti adekvatan pristup u zavisnosti od sadržaja, auditorija, vremena emitovanja (jutro-podne-veče) i pokušati sa olivljavanjem govora. Slike i simboli, metafore, poređenja i druge figure, ili pak kratke parabole i digresije mogu u suvi intelektualni stil, recimo, da unesu svežinu, raznovrsnost i zanimljivost. Pod uslovom da te figure budu funkcionalno upotrebljene. - .Preteraoa upotreba slikovitog govora" - veli Ivo Andrić - ,tamo gde mu nema mesta, na primer: u naučnoj prozi, političkim člancima, dejstvuje izveštačeno i neubedljivo". - Razne stilske pozajmice u našem radijskom govoru ne smeju biti same sebi cilj, već imaju prvenstvenu ulogu da budu u funkciji teksta, cilja emisije, itd. Razume se, ovde ne mislimo na tekst raznih emisija zabavnog profila u kojima

45