RTV Teorija i praksa
којој se radi o uvažavanju kriterija korektnosti, „pravilnosti", o korektnom odnosu posredovanja registrovane dubine zvuka - tonski snimatelj radio-dramskog profila tretira svoju tehničku aparaturu kao instrument, pri čemu su za njega zanimljiva odstupanja i mogućnosti izvan praga normalnosti uobičajenog zvuka. Za njega su zanimljive razlike u čujnosti, odstupanja od kriterija neutralnog posredovanja, jer dubinu zvučne slike naglašava i preoblikuje s obzirom na smisao zvučno-prostorne akcije. Dakle, možemo reći da su za njega zanimljiva odstupanja od normativnosti tehničkih kriterija, greške normalnog tonskog posredovanja. S obzirom na varijantnost mogućnosti tehničkih aparatura mora reagovati kao muzičar na instrumentu da bi dobio tonsku razliku, različitu toničnost. Istovremeno, situacije glumčeve mikrofonske glume zahtevaju najpre razumljivu i preciznu dubinsku registraciju. Ona zatim može da doživi tonsko preoblikovanje i posebno izoštrene naglaske. Tonski majstor je za mene ravnopravan stvaralac u studijskom postupku (istina, zavisi od zamisli realizacije i od vođenja postupka od strane reditelja), tonske aparature (nosioci zvuka) su instrumenti na kojima snimatelj „svira" različite „registratorske mogućnosti". Njegove posebnosti uživljavanja u tekst, glumačku akciju, osećaj za tempo, moraju biti ravnopravno razvijeni kao i kod reditelja. Baš zato je podizanje ovih posebnih .stvaralačkih" tehničkih kadrova i mogućnosti njihovog razvoja u radijskom mediju toliko značajno. Vaspitanje ovih kadrova je dugogodišnji proces i, moram reći da, bez obzira na stvami status ovih stvaralaca u radijskom mediju, Radio-Ljubljana ima vrhunski osposobljenu snimateljsku dramsku gmpu, Proces montaže zvučnih slika koji sledi je rekonstrukcija dogovora između svih saradnika u osmišljen dubinsko-zvučni događaj. Takva rekonstmkcija zahteva neprestano proveravanje zvučnog materijala i njegovo grupisanje u posebno oblikovane slike. Isto tako, postupak montaže znači traženje dodatnih signalnih vrednosti registrovanog materijala s višekratnim preoblikovanjem osnovnog zvuka. To je
203