RTV Teorija i praksa

Radne gmpe koje su određivale zahteve penzionera i ona koja se bavila odnosom televizije i filma zaključile su da je neophodan bolji zvuk, više pisanih informacija, vrste emisija koje upućuju starije Ijude na izlazak iz kuća, redifuzija emisija koje oni ne mogu da glcdaju kasno noću i sl. Što se tiče filmova njihovo finansiranje, sečenje reklamama, prava autora, dublaža ili ne, vulgarizacija prevoda, sve su to vrlo komplikovana pitanja koja se daju lako rešiti. Јег, što kažu.lingvisti u penziji koji su aktivni u udruženjima gledalaca, organizovanje TV igara sa učcšćem onih koji još znaju šta je pravilna upotreba jezika zaista nije problem. Što se tiče nezaštićenih autora čije filmove danas naročito posle .njihove smrti prikazuju kako hoće, njih treba da štite gledaoci, naročito one autore koji su za sobom ostavili razbesnele vlasnike koji su ih i za vreme njihovih života terali sa ekrana. Dakle, pitanja nisu samo u vezi sa novim bojenjima i presnimavanjima starih verzija i sl. već su konkretno i politička u smislu borbe protiv novih vrsta cenzure. Tu smo naravno opet u domenu onog pitanja šta je pravo na odgovor, gledalaca u ovom slučaju. Udruženja još nisu dovoljno jaka da ovo pitanje konkretizuju. Primeri međutim postoje, pojedinci u Britaniji potpisuju peticije kojima traže da se ukine zabrana prikazivanja svih i svega u vezi sa irskim lojalistima ili republikancima. Naime, cenzura zabranjuje upotrebu svakog istorijskog ili đrugog materijala koji bi išao njima u prilog. I to u uslovima gde su njihove dve partije legalno predstavljene na izborima a jedan dclegat čak sedi u britanskom parlamentu. Bizarna situacija ako se uzme u obzir da se ovaj delegat recimo vidi u dnevniku ali preko njega ide glas spikera. Pravo na odgovor postoji i kao istoimena emisija ua 4. kanalu o kojoj komunikološkinja Silvija Harvi (Harvey) piše u br. 1/2 „Screen" (89) kao o emisiji koja od 1982. zauzima kritički i istraživački stav pored toga što ispravlja nanete nepravde onima na koje se odnose. Evropa izgleda još nije zrela za ono što proklamuje, demokratičnost medija. Da li će za to morati đa sc čcka na pojavu neke bolje i još nezamislive veštačke inteligencije koja će biti u stanju da otkrijc odgovor na

141