RTV Teorija i praksa

konvencionalnili funkcija radija uslovljavajući nov odnos između komunikativne prakse i društvenog života čovjeka, i doprinijelo uspostavljanju novih oblika socijalne organizacije, što bi se neminovno reflektovalo i na motivisanost ponašanja subjekata društvene prakse. Ponašanje subjekata društvene prakse bilo bi u tom slučaju uslovljeno prije njihovim stvamim potrebama i interesima nego predstavama i stavovima o tim potrebama i interesima. U stvari, predstave i stavovi, kao dinamičke socio-psihološke komponente Ijudskog ponašanja, mijenjali bi se ne samo u skladu s neophodnošću racionalizacije praktičnog ponašanja prema vladajućim društvenim normama, već u cilju zadovoljavanja stvamih Ijudskih potreba. Na taj način bi i kriteriji univerzalne selekcije informacija kao osnove za stvaranje i mijenjanje stavova, mogli biti zamijenjeni objektivnom identifikacijom realne stvamosti. Diferencirajući, na izvjestan način i pod navedenim pretpostavkama, radio-komunikaciju iz miljea masovne komunikacije, imali smo u vidu i specifičan način oblikovanja radio-pomka, njihovog širenja i prijema što, svakako, bitno utiče i na efekte tih poruka. Tehničko-tehnološka osnova radija omogućava i uslovljava i osobenu simboličku praksu. Verbalno-logički znak nije u radio-komunikaciji dostatan za prenošenje informacija, ideja, stavova i vrijednosti. Radio-struktura, u stvari, podrazumijeva specifične prezentacione simbole i preradu ukupne simboličke prakse, čime se i doživljaj primalaca pomka sa logičko-intelektualnog pomjera na čulno-perceptivni nivo. Radio, zapravo, prevodi iskustvene sadržaje i na jezik prezentaciouih simbola uspostavljajući naročit semiotički sistem u okviru koga se pojedini znaci ili osamostaljuju od prvobitnog značenja, ili kombinuju odvajajući se od konteksta u kome prvobitno nastaju. Simbolička praksa radio-komunikacije bitno je uticala i na međusobno uslovljavanje i prožimanje semantičkih i estetičkih poruka što je, takođe, differentia specifica radija kao elektronskog medija. Jer, zahvaljujući upravo komunikaciji posredstvom elektronskih medija postalo je sasvim vidljivo da svaka

13