RTV Teorija i praksa

omogućava upravo i krajnju konkretizaciju istraženih činjenica, ne samo kao elemenata, već i simptoma sveukupnog ponašanja, a omogućava i najneophodniju kvalitativnu diversifikaciju samog RTV ponašanja. To se pre svega odnosi na: primarno ili sekundarno, isključivo ili paralelno, sasvim neposredno ili praćenje programa uz neku drugu aktivnost čija je simultanost odvijanja moguća i u životu već uobičajena. Navedeni alternativni načini praćenja po pravilu odražavaju i samu suštinu savremenog kontakta sa radio i TV programima, podrazumevajući dominantnost; a) paćenja kao isključive aktivnosti karakteristične za savremeni kontakt recipijenata sa TV programima, i b) slušanje radija uz još neku aktivnost, što je pretežan način praćenja radio-programa. U publikacionoj tabeli to izgleda ovako: (str. 110 i 111) Na primer, u terminu od 18.00 do 18.15 časova televiziju prati ukupno 732 000 gledalaca (16%) od kojih 512 000 u vidu isključive, a 220 000 (5%) uz neku drugu aktivnost. Istovremeno sve radio-programe sluša 314 000 (7%) od čega primarno samo 10 000 (što ne dostiže ni 1%) i sekundarno (znači uz neki drugi posao ili aktivnost) 304 000 ili tek neznatno umanjenih 7% slušalaca. Analitičko praćenje ovakvih tabela ukazuje i na neke izuzetke koji otkrivaju i postojanje izvesnih prelaznih oblika ponašanja u praćenju RTV programa, jer odstupaju od svojih čistih modela. Takvo je npr. „slušanje televizije” u vreme kada je prijemnik uključen, a u očekivanju početka emisije koja se žcli pratiti, o čemu su nas obavestili anketari na tcrenu ili smo u to imali prilike sami da se uverimo tokom naših kontrolnih akcija (uz ukazivanje stručne pomoći anketarima) tokom odvijanja terenske faze istraživanja SAJM. Suprotna tendencija se lako može uočiti na primer posmatranjem rezullata praćenja emisije Prvog programa Radio Beograda Novosti dana, kada broj onih koji radio-programu tada pristupaju, prestajući sa paralelnim aktivnostima, sasvim pimetno raste, što se ograničava samo na Novosti dana, jer se poslc z.avršctka

109