RTV Teorija i praksa

(skretanje misli ili bežanje). Sve vrste različitih motiva (indikatori: modeli „gratifikacija” ili motiva, kao onih razvijenih u pristupu Upotrebe i zadovoljstva) mogu biti proizvod određene definicije situacije. Prema tom modelu ritualni način „težkog” gledanja proizvod je relativno neproblematizovanog objašnjenja situacije. Zato što je strategija „teškog” gledanja u prošlosti bila odgovarajuća, odložena je kao uspešna „solucija” u znanje pojedinca i ponovljena stvarno nekritički i na ritualizovan način. Definicija situacije koja ističe taj gledalački model je na neki način „skrivena”, što čini da tako habitualizovano ponašanje izgleda kao neselektivno, pasivno, koje čak nema svrhe. Ali opet, u tom modelu podvučeno je da oba, i ritualni i instrumentalni, načina „teškog” gledanja imaju svrhu, svrhu koja ima korena u subjektivno definisanoj društvenoj situaciji, koja mora da se opiše ako želimo da objasnimo „teško” gledanje. Instrumentalni model „teškog” gledanja, prema tom shvatanju, proizvod je definicije te situacije kao problematične, što znači da znanje nije dovoljno da se da značenje određenoj situaciji. U tom slučaju „teško” gledanje je više svesna, nekritička i instrumentalna strategija da bi se popunio taj jaz (Dervin, 1983). Jedan od načina da se pronađe putokaz do više ili manje skrivenih definicija situacije, po našem viđenju, je da se posmatra vrsta televizijskog sadržaja koji su izabrali „teški” gledaoci i način na koji oni laj sadržaj interpretiraju. To znači da „teško” gledanje ne treba da se tretira samo kao kvantitativni pojam, nego i kao kvalitativni. Važno je ne samo pitanje zašto neki Ijudi gledaju televiziju mnogo, nego i šta oni gledaju mnogo, da bi se dobio uvid u način na koji je njihovo stvarno ponašanje povezano sa njihovom objektivnom i subjektivnom situacijom. Na taj način „teško” gledanje je tretirano kao potpuno društveni čin, a ne, na primer, kao slučajni efekat spoljašnjih okolnosti, ili samo statistička korelacija sa određenim socio-đemografskim varijablama. Na kraju, pojam evaluacije u tom konceptualnom modelu ukazuje na korisnosl izabrane strategije: ako je

63