RTV Teorija i praksa

Đorđe Đurđević

NEPREKIDNA STVARALAČKA ŽETVA

Nekoliko napomena o beogradskom radio-dramskom autorskom krugu

Pouzdanije nego što se to u osvitu ovog veka a i u potonjim razdobljima govorilo i pisalo o nastanku i uzomom dejstvu takozvanog „Beogradskog stila" (kome su svojim tekstovima najviše doprineli Bogdan Popović, Jovan Skerlić i Slobodan Jovanović) a znatno dokumentovanije i obiljem primera potkrepljeno, u ovom trenutku može se ustanoviti da je beogradski radio-dramski autorski krug samonikla ali veoma značajna pojava u našem savremenom književnom stvaralaštvu. Na žalost, ta pojava nije, ne samo široj javnosti dovoljno i u celini poznata, nego nije ni podrobnije i kritičnije ispitana i ocenjeua. Kroz Dramski program Radio-Beograda, bolje rečeno kroz njegovu dramsku radionicu u proteklih nekoliko decenija prošlo je stotinak radio-dramskih pisaca, od kojih bar na njih petnaestak valja ukazati kao na autore koji su - jedni doslednije, drugi periodično - ostali verni svom negdašnjem radio-dramskom opredeljenju i pozivu. U svetu nešto ranije a kod nas odmah posle 1950. godine, radio-drama tek što je otresitije nastala - obznanila se glasom koji nije bio svojstven nijednom prethodnom literarnom obliku. Zahvaljujući prodornosti, čujnosti i ekspresivnosti radija, radio-drama očas se nametnula na svim meridijanima. Njena popularnost i priznanja na koja

21