RTV Teorija i praksa

nailazi svedoče da je ona jedna od zapaženih tekovina kulture vremena u kome živimo. U procvatu elektronike mogućnosti radio-đrame veće su i brojnije no ikad a njena kreativna iskustva sve su uglednija. Рге nego što se išta napomene o tokovima radio-drame u programima Radio-Beograda, od 1954. godine naovamo, mora se upozoriti na činjenicu da su radio-stanica našeg glavnog grada a i Radio-Zagreb, pokušavali da onđašnje u vremenu između dva rata - dramaturške forme i stilska obeležja koje bismo, uslovno, mogli nazvati hibridnom radio-dramom, prilagode potrebama i željama tadašnjih slušalaca, a i to, da ih održe i ustale u svom redovnom đnevnom programu. Međutim, u tim poduhvatima nije bilo kontinuiteta, s jedne, a ni produbljenijih radio-đramskih sadržaja i oblika, s druge strane. Ono što bismo u tom periodu mogli smatrati radio-dramom рге je proces prilagođavanja dramaturškim mogućnostima novog medija, nego svestranije korišćenje mnoštva izražajnih sredstava radio-drame kao književnog roda koji je i u svetu i kod nas tek u posleratnim vremenima izložio i dokazao zakonitosti i opsege sopstvene, samosvojne i slojevite dramaturgije. Od 1954. godine, dakle, do dana današnjeg, Dramski program Radio-Beograda (od Lekcije Bogdana Jovanovića) premijerno i reprizno emitovao je, nesumnjivo, nekoliko hiljada radio-drama. Stoga nimalo slučajno, u uvodu zbornika pod naslovom 25 godina festivala jugoslovenske radio-drame 1957-1981 Neda Depolo ističe: - „Rradio-drama je utemeljena kao posebna vrsta stvaralaštva koje zauzima vidno mesto u kulturnom životu Jugoslavije. Kao integralni deo savremene dramske umetnosti i nacionalne kulture, radio-drama se predaje na akademijama i fakultetima dramske umetnosti kao poseban predmet a ušla je i u programe naučnog istraživanja koje, na žalost, još nije u punom zamahu. Stvarana u neprekidnom tragalačkom naporu i uz praćenje ovih procesa i dostignuća u drugim zemljama, prvenstveno evropskim, preko medunarodnog konkursa 'Prix Italia' i drugih kontakata, jugoslovenska

22