RTV Teorija i praksa

da „Vlada Republike Srbije upravlja radio-frekvencijskim spektrom kojim raspolaže Republika Srbija”. Uz neke druge odredbe o RD, poziva se na raniji zakon (članovi 31-36, 38-46 i 83) iz 1990. godine gde se mahom govori o pretplati ali ne i o problemima koji su danas na dnevnom redu. To će se regulisati posebnim zakonom koji je u pripremi. Više se, dakle, ne govori o sistemu javnog informisanja ali u „starom” zakonu postoje odredbe o radio-difuznom sistemu pa se postavlja pitanje da li „sistem” postoji i u šta će se on transformisati? U Ustavu se govori o „sredstvima javnog obaveštavanja” a donet je Zakon o javnom informisanju. Nije isključeno da se radi i o nečem drugom a ne samo o prevodu osnovnog termina. Polazim od pretpostavke da je cilj svakog zakona u nekoj oblasti (posebno u oblasti radio-difuzije) da se obezbede ustavna prava Ijudi - i pojedinca i društvenih grupa, na slobodno izražavanje svojih mišljenja, pogleda, uverenja. Informacija je, uz to, i jedan od osnovnih razvojnih resursa pa ću u tom smislu navoditi primere svetskih regulativa. Zakonodavac mora obezbediti pravne osnove za razvoj radio-difuzne delatnosti, kao slobodne, tržišne ali i u domenu tehnologije i razmene sa svetom. Karakteristični su u ovom domenu npr. zakoni Francuske koji naglašavaju očuvanje identiteta francuske kulture, jezika itd. јег glasila su i bitan deo svake kulture. Posebno je pitanje odnosa pojedinih zakona - npr. da li će zakon o radio-difuziji proizaći iz Zakona o javnom informisanju ili će biti paralelan, komplcmentaran sa njim? Sadržinski zahvat im je bitno drugačiji i zato se odmah mora upozoriti na status radija i televizije, na zahvat svih oblika od javnog (da li samo kroz formu javnogpreduzeća't) ргеко komercijalnog do privatnog iako je jasno da svi oni moraju da štite javni interes u različitim segmentima. Već pomenuti problem vlasništva ovde se mora sagledali mnogo kompleksnije jer se pokazalo (Francuska, Italija...) da su bitni ne samo struktura vlasništva i licenciranje nego i procedura promene vlasništva (npr. kako i pod kojim uslovima se jedan nacionalni TV kanal može

14