RTV Teorija i praksa

a) razvoj medija je u funkciji privrednog razvoja uopšte. U „plutajućoj” privredi, potreba za komunikacijom je veća nego u stagnirajućoj; b) razvoj medija posebno zavisi od tehno-političkog razvoja; c) razvoj medija zavisi od stvaranja nove potražnje, bilo. zamenjivanjem starog medija novim, bilo aktiviranjem latentne potražnje za novim proizvodora; d) domet medija je više određen jezikom nego nacionalnošću. Stoga sledi da mediji koji koriste francuski jezik imaju potencijalna tržišta u evropskim zemljama gde se govori francuski, u Africi i u Severnoj Americi. Engleski je najzastupljeniji strani jezik i u evropskoj i u američkoj verziji se nameće kao svetska lingua franca Izgleda da će radio u devedesetim više odlučivati o svojoj sudbini nego što se to moglo pretpostaviti kada je sedamdesetih godina počela ozbiljna konkurencija. Publika, obrazovanija i kritičnija nego ikada, zahteva kvalitet u radio-programu kao i u svemu ostalom. Odlučan napor da radio za dobro slušalaca postane dostupan u vreme i na mestu gde je slušaocu potreban, određivaće politiku ovog medija u sledećoj deceniji. Na taj način i državni radio i komercijalne stanice mogu bez brige da očekuju 2000. godinu. Preveo s engleskog

Jovan Tatić

„Media Bulletin”, The European Institute for the media, tom 8, br. 1, mart 1991.

13