RTV Teorija i praksa

reporterskog opredeljenja radiofonski odgonetaju zagonetke i tajne stvarnosti u nama i oko nas. Za takve postupke oni i te kako imaju opravdanja, o čemu precizno napominje i Gojko Miletić u poglavlju „Originalni ton (О-ton)” svoje knjige Svet radio-drame: „...Često čujemo ona opšta mesta o tome da život piše najlepše romane i priređuje najtragičnije drame. Pojedini dramatičari O-tona kao da su prihvatili ove estetičke ideologeme, kreću sa magnetofonom u susret upravo velikim dramama i tragedijama, životnoj režiji... Uključuje se O-tonski materijal o elementarnim katastrofama, drumskim nesrećama, avionskim udesima, ratnim stradanjima, o epidemijama, gladi i boleštinama. Hiljade mrtvih na putevima, potresna svedočenja o trgovini krvlju, stravični zvuci zemljotresa ili razornih bombi - sve to, i mnogo šta još, priziva i O-tonsku tehniku koja hladno zapisuje životne drame i patnje... Nemački akustički film i engleski fičer, i pored posebnosti koje ih donekle diferenciraju, čine osnovu i neprekidnu tradiciju radijskog dokumentarizma, čija je struktura pokretna i raščlanjena na veliki broj oblika: od reporterskih do umetničkih. U ovu fičersku reku uključuju se, trajno ili povremeno, i produkcije drugih zemalja, od Finske do Japana i SAD. U jugoslovenskim razmerama dokumentarni programi su se najpre javili kao deo opšteradijske prakse i žurnalističkih žanrova...” Pojava i značaj dosadašnjih rezultata FEDOR nisu kao što bi se to površno moglo zaključiti - samo u tome da se odgovarajućim radijskim rodovima osmisle i preobraze dokumenti neposredne životne stvarnosti. Na svoj izraziti način FEDOR kao đa obistinjuje i sledeće zamisli Maršala Makluana: „...Bilteni vesti, tačno vreme, podaci o saobraćaju i, iznad svega, izveštaji o vremenu služe sada povećavanju urođene moći radija da uzajamno povezuje Ijude, jer na većinu Ijudi radio deluje prisno, lično, pružajući im jedan svet nemog opštenja između pisca-govornika i slušaoca... još više od telefona ili telegrafa, radio je onaj produžetak centralnog živčanog sistema koji se može meriti tek sa samim Ijudskim govorom. Zar ne zavređuje razmišljati o tome da radio valja da bude osobito usklađen sa onim

23