RTV Teorija i praksa

primitivnim produžetkom našeg centralnog živčanog sistema, onim iskonskim masovnim opštilom maternjim jezikom? Ukrštanje ovih dveju najprisnijih i najmoćnijih Ijudskih tehnologija nikako nije moglo a da ne obezbedi Ijudskom doživljaju neke izvanredne nove oblike...” Suštinsko značenje i misija FEDOR kao da su najcelovitije ispoljeni u gledištima jednog od njegovih osnivača, Đorđa Malavrazića. On, naime, u ogledu pod naslovom „Ка univerzalnom dokumentarnom zvuku”, između ostalog, naglašava: „Međunarodno kruženje dokumentarnih radiofonskih đela nema danas ni izbliza intenzitet srazmeran vrednosti, zanimljivosti i značaju produkcije. Reč je o jednom od najvitalnijih i najkreativnijih domena radija, koji svojim svedočenjima o Ijudima i vremenu dobro odgovara modernom senzibilitetu, sklonom traganju za senzacionalnim i verodostojnim. Danas svuda u svetu postoji razvijen ’ukus za dokumentarno’, koji je mnogo širi od težnje za estetskim i kreativnim doživljajem, jer uključuje i običnu radoznalost ili žeđ za saznanjem sudbine drugog. Postoji, dakle, pogodno tlo za primanje dokumentarnih radiofonskih dela, makar se ona shvatala samo kao odsjaji stvarnosti, a ne i kao novi svetovi, koji pripadaju autoru i mediju. Pa ipak, činjenica je da druga radiofonska ostvarenja - dramska i muzička na primer - mnogo lakše i češće nalaze put do internacionalnog auditorija. Svest o toj činjenici i mogućnosti da se ona menja, osnova je ideje o univerzalnom dokumentarnom zvuku... Zadatak je dokumentarizma da otkriva malo poznate ili skrivene strane stvarnosti, o kojima nismo imali dovoljno spoznaja, posebno onih koje u trenu iskrsnu u svesti kada slušamo upečatljive i nepredvidljive detalje iz autentičnih Ijudskih priča. Osim u izuzetnim slučajevima, kada je dokument istorijska vrednost i atrakcija po sebi, takva vrsta spoznaja moguća je samo ako postoji autorski i kreativan odnos prema registrovanoj građi. U tom smislu, često su internacionalno relevantnija dela koja čuvaju svoju lokalnu boju, ali streme univerzalnom, nego ona koja

24