RTV Teorija i praksa

čine upoređivanja veoma teškim. Na primer, rezultati sondaža Centra za istraživanje mišljenja u Dordonji 1982. i 1983. na 1000 osoba ne mogu se uporediti sa rezultatima sondaže dobijenim u 1984. godini koju je izveo Centar za izučavanje sistema i tehnika na uzorku od 136 stanovnika Perigora. Sondaže izvedene prema veličini aglomeracije ne vode računa o regionalnim osobenostima karakterističnim za svaki departman. U Akvitaniji, tri aglomeracije veće od 100 000 stanovnika - Bordo, Po i Bajon-Angle-Bijaric (distrikt BAB) - ne mogu se valjano upoređivati međusobno. U izveštajima istraživanja analiziraju se rezultati po socio-profesionalnim kategorijama ispitanika. Francuski institut za ispitavanje javnog mnjenja koristi tu kategoriju za glavu porodice pa čak i za analiziranje ponašanja ostalih članova porodice; - upitnici na različit način postavljaju raspored slušanja. Oni se retko interesuju za sadržaj emisija јег su pitanja usmerena na časove s namerom da se između njih uspešno postave reklame; - mogu li se smatrati ekvivalentnim jedan dugačak upitnik koji se u neposrednom kontaktu ispunjava u stanu i nekoliko pitanja postavljenih telefonom da bi se smanjili troškovi „terena”? - ceo jedan proračun, uz specifičan glosar elaboriran je za prodaju rasporeda vremena za reklame. Prema sondaži, isti termini ne pokrivaju iste realnosti. Na primer, definicija „individualno trajanje slušanja” (Durća d’ćcoute par individue - DEI) koju je dao CEO, različita je od definicije koju je dao SOFRES. 4 Sva računanja se vrše prema ponašanju mase. Ona ne dozvoljavaju uvek da se ispitaju varijacije u rasporedu slušanja zavisno od sadržaja emisija, nili zavisno od stanica. Fragmentarni karakter podataka ne omogućava da se prati - godinu za godinom, departman za departmanom i grad za gradom - razvoj slušanja i

4 Za CEO, DE] je prosečno irajanje slušanja ukupne populacije. Za SOFRES DEI je odnos izmedu ukupnog broja sluSanih minula na jednoj određenoj slanici i ukupnog broja ispilivanih osoba u anketi. DEI meri domel jednog radija.

33