RTV Teorija i praksa

Lorens Kolberg je postavio kulturu govora na pravo mesto, tj. smestio ju je u oblast moralnog vaspitanja, mada sam izraz kultura govora ne upotrebljava direktno. Njegovi stavovi se mogu naslutiti analizom „monološke” metode koja se javlja u problemima morala i zamisli ispravnosti i pravde, tj. Ijudi razmišljajući u moralnim okolnostima o istini i pravdi raspravljaju sami sa sobom (prema monološkoj metodi Habermasa), ali po Kolbergu to nije dovoljno da bi se uspostavili pravi moralni odnosi. Pravi moralni odnosi se uspostavljaju kroz dijalog i komunikaciju sa drugima. Da bi se taj dijalog uspostavio i bio uspešan ~u etičkoj govornoj situaciji”, da bi došlo u procesu do uspostavljanja konsenzusa (saglasnosti) potrebno je da sagovornici poseduju izvesnu kulturu govora. Po Kolbergu, ne može se uspostaviti performativni stav, stav uzajamnosti sagovornika u raspravi (sukobljavanje, zahtevanje i tvrđenje), ako ne postoji uzajamni govorni minimum, ako se ne zadovolje osnovni uslovi kulture govorenja. Naravno da pri tome valja imati u vidu postojanje normativnih etičkih i psiholoških zahteva, ali o njima nećemo sada govoriti, iako tesno prianjaju i nerazdvojni su ođ pojma kulture govora. Kultura govora - govorna kultura, jezička kultura su stručni izrazi koji se često izjednačavaju sa retorikom, oratorstvom, besedništvom, govorništvom. Međutim, taj je pojam znatno širi. Neki danas pod kulturom govora podrazumevaju samo uske zahteve da nečiji govor bude u skladu sa standardnim jezikom, sa postojećom jezičkom normom. Drugi, pak, taj pojam toliko proširuju da njime obuhvataju celokupnu kulturu nekog pojedinca, koja dolazi đo izražaja u njegovom govoru i doprinosi da bude lep i prihvatljiv za druge. Pri definisanju kulture govora neki idu i dalje, pa pored dobrog poznavanja maternjeg jezika dodaju i znanje stranih jezika. U staroj Grčkoj retorika je bila umetničko-naučna disciplina. Pored prava i istorije, stajala je i retorika nauka o govorništvu među prvim naukama začetim u to doba, a koje su se nalazile u osnovi starogrčkog

166