RTV Teorija i praksa

То је polazna tačka moguće "anamneze" odnosa medija i porodice u kojoj se, u jednoj specifičnoj situaciji, fokusiranjem dva faktora (dezorganizacija; mediji) dekomponuju porodične funkcije i odnosi. fz naših istraživanja, prillikom obrade referentnih medijskih poruka (radio, tclcvizija, štampa), zabeležili smo iskaze građana označavajući ih kao refleksije, kontekstualne sadržaje koji traže i komunikaciju i informaciju. Navešćemo ih onako kako smo ih zapisali ili čuli: blokada (sankcije), pad proizvodnje, inflacija, nezaposlenosf, niski prihodi i siromaštvo, cene, nestašice, rat i razaranja, izbeglice, nacionalizam, nasilje, kriminal, raspad političkog i pravnog sistema, nesigurnost građanina, neizvesnost... U našoj statistici ovih denoliranih poruka, uvođenjem reda veličina u raznorodne sadržaje, dobijamo, prema njihovoj frekventnosti, podatak da skoro 50% ispitanih građana naznačava društvenu dezorganizaciju i sankcije. Rat i ratna drama su onaj dostignuti traumatični prag sa kojeg Ijudska zebnja iskazuje individualno i kolektivno anemično stanje. Ovom nesređenom nizu iskaza, što je svojevrsni mozaik uzroka i posledica opšte krize društva koja se reflektuje u porodici, đodaćemo još jednu reč - samoidentifikacija. Ljudi i kolektiviteti naiaze se u takvom okruženju da teško mogu pronaći pozitivne oslonce za liČnolli kolektivno samopotvrđivanje. 16 Ljudi u negatlvnim kontekstima počinju da upotrebljavaju zamenicu "mi". Paradoksalno deluje opažanje da su neopreznost ili neznanje poslenika u medijima, zahvaljujući tehničkoj mogućnosti komunikatora, agresivno operisali sa svim negativnim efektima našeg življenja, a oni se najviše reffektuju u porodici. Kada u ovo vreme Ijudi uključuju radio ili lelevizijski prijcmnik, njihova su očekivanja gotovo refleksno priprcmljena na to da nizu kumuliranih

16 Slučaj prosvetnog radnika koji jc, slicajem okolnosti. oslao bez posla. Na njegovo pitanje odgovornom licu - "Ima li posla?", odgovorje bio - "Ne"! "Onda daj šta daš!", bila je reakcija traumatizovanog Čovcka. Takvih siluacija obezličenja ima mnogo, Što je posebna tema za sociologe, psihologe, pa i medije.

100