RTV Teorija i praksa

Diferencijacija - integracija porodice vodi prema postupnom približavanju lački ravnoteže između zavisnosti i nezavisnosti. U postojećim uslovima, unutarporodična komunikacija i veza s društvenim institucijama, proizvodnim i kulturnim organizacijama i ustanovama zahteva podsticanje nekoliko relevantnih inicijalnih procesa: - uravnoteživanje odnosa između polova, pri čemu imamo na umu uklanjanje nekontrolisane centrifugalne tendencije, koju izaziva okruženjc i psihološki prilisak različitih stereotipija (kulturnih, nacionalnih, religijskih); - predupređivanje generacijskih sukoba, uspostavljanje legitimnosti mađih generacija poduprtih društvenim institucijama; - podsticanje procesa ekonomske ravnoteže proizvodno potrošnih funkcija porodice aktiviranjem radnosposobnih članova prema principu: revitalizacija i najmanje čestice Ijudskih sposobnosti dclovanja, proizvođenja, difuzije inovacija, što je odgovor na lctargiju nezaposlenosli i problemaličan princip preživljavanja oslobađanjem od tzv. "tehnoloških viškova"; - "radni odnos", "radna snaga", tržište svih faktora proizvodnje i potrošnje za ekonomiju znače pokazatelje ekonomske orijentacije. Mcđutim, slrukturalna promcna mora doći od inteligencije, koncentracije znanja i kulture u razoreni "nervni sistem" proizvodnih, socijalnih i poliličkih sfera društva. Kultura rada i kultura mišljenja i komuniciranja, u ovom prelomnom vremenu, nalaze se na vododelnici: a) brzopleto i bezrezervno prihvatanje imitacije logike, značenja i ponašanja industrijskog sveta, "zatvaranja univerzuma Ijudskog mišljenja” ili b) formiranje izvornih, i otvorenih za inovaciju, sopstvenih saznajno kulturnih osnova slobodne delatnosti koja razvija otvorenu komunikaciju, humanizam u ponašanju što je allernativa "tolalnom upravljanju" - od porodice i preduzeća do države; - velika je greška teorijskih mišljenja i ekonomske logike da su ekonomske funkcije porodice sekundarne ili da u urbanom drušlvu nestaju. Obrnuto, porodična zajednica samo u svojoj funkciji socijalizacije dece, formiranja psiholoških pretpostavki njihovog obrazovanja i vaspitanja posreduje profilisanje vrednosli i kulturnih standarda potencijalnog proizvođača, inovatora, civilizovanog pripadnika Ijudske zajednice;

106