RTV Teorija i praksa

Ukoliko smatramo da poverenje slušalaca u svoju stanicu nije važno, onda je gašenje Ijudi-institucija novi prodor i novi uspeh u razvoju našeg medija. Borba Radija za auditorijum, koga je šezdesetih godina razvlačila Televizija, dovela ga je, nužno, do lešnjeg kontakta sa slušaocima. Uvođenje kontakt-programa zahtevalo je novi tip čoveka pred mikrofonom vodilelja-animatora. Animator se trudio da budc prisan sa slušaocima na žici, da im pomaže svojim savetima, ispunjenjem muzičkih želja, dodeljivanjem pozorišnih karata i knjiga za tačne odgovore na neko pitanje (npr. ko prvi pogodi ime kompozitora opere "Aida", dobija besplatnu kartu na balkonu Narodnog pozorišta za istoimenu operu). Upinjanje animatora da bude što zabavniji uvelo je u programe njihove "pomoćnike" (pr. "Moje drugo ja" Ivana Bekjareva na Programu 202 ili Modlijev bar-saučesnik u "Halo, halo Centroprom!"). Animatorska sloboda se širila. On je uveo dokumentarne snimke, vađenjem iz konteksta neke izjave postizao komične efekte ("Panorama zabave" na Programu 202, kasnije programi M. Ilića Minimaksa), potom je počeo da peva, da glumi, da svira instrumente koje nije učio (Milan Spiček sa violinom u "Medalji 202"). Kao i svuda gde kolektivizam molri na individualizam, individualista animator- voditelj potražio je, nesvesno, potporu u "ekipi". Princip "zajedno smo jači" uveo je ne samo isprazni kolektivizam nego je poslužio da se tako galantnim spiskovima učesnika u zabavnim emisijama pridruže i voditelji "dosadnih" emisija, servisnih programa itd., te dođosmo dotle da su i u najavi i u odjavi neizostavni Pera, Mika and сотрапу. Entropija voditeljskog duha nastavljena je stupanjcm na scenu novih lokalnih stanica (B 92, Radio Jugoslavija itd.) u čijoj realizaciji učestvuju mahom amateri, mladi Ijudi koje je društvo nateralo da budu ignoranti a male stanice im dale odrešene ruke. Danas smo svedoci razularenosti, buncanja, kikotanja, "lupetanja tih animatora" koji, ruku na srce, u potpunosti odgovaraju opštem haosu u kome se naše društvo našlo. Ispod ovog duha, kao osnova, i dalje jc neukusna familijarnost, uravnilovka palanke, smišljeno obezvređivanje svega postojećeg.

143