RTV Teorija i praksa

prirode radio-programa, o njegovim tehničkim, socijalnim, kulturološkim i umjetničkim svojstvima. Kad govorimo o radiju kao instituciji, onda su u prvom planu našeg interesovanja sociološki i kulturološki aspckti njegovog djelovanja, koji su inlcrnacionalni i očiluju se u okviru tri osnovne funkcije radio-komuniciranja: informativnoj, kulturno-zabavnoj i kulturno-obrazovnoj. Svrsishodno ispunjenjc ovih funkcija određuje socijalnu prirodu radija, a ova se iskazuje kroz nekoliko različitih aspckata. Dok je prvi vidljiv rezultat pronalaska štampe bilo skoro potpuno prevazilaženje isključivo prostornih granica, koje su oduvijck bile najveća prepreka u direktnom komuniciranju mcđu Ijudima, radio ih zanemaruje u još većoj mjcri. On uspješno savladava svaku moguću dimenziju ne samo prostornih već i vremenskih odnosa, te kod slušalaca budi osjećaj potencijalne sveprisutnosti, što ne ostaje bez uticaja na neposredni doživljaj svake primljcne informacije. U odnosu na ostale medije masovnih komunikacija - štampu, film i tcleviziju - radio sc, doduše, odriče svakog vizuelnog efckla - slika, karata, tabela, grafikona i sličnih rckvizita vizuclnog predočavanja određenih sadržaja, no to ne mora ići na uštrb njegove efikasnosti" - zaključujc dr Mira Đorđcvić. Scćanja na radio i razmišljanja o njcmu nisu samo prilika da se govori o njegovoj prošlosti i dosadašnjoj isloriji, o pionirskim poduhvalima naučnika, o požrlvovanju znanih i neznanih inženjera, tehničara i vaskolike vojske radijskih pregalaca - nego su i povod, rekoh, da se ponešto kaže o radiju uopšte a i u slavu radija. Da se mnogi prisele šta za njih lično znači ta jedinstvena tekovina savrcmenosli i vcka koji se primiče svom kraju. Da se štošta prozbori o tom RADIVOJU, kako su ga, iz milošte, zvali neki naraštaji slušalaca kod nas, koji su ponekad bezazleno i spontano, ponekad ncobavešteno a počeslo i šeretski promućurno radio-prijemnik želeli da poislovete sa negdašnjim dugogodišnjim i nezamenljivim radio-reporlcrom Radivojem Raćom Markovićem. U nizu izvanrednih čovekovih pronalazaka, jednog dana pojavila se i "kutija koja svira". Od prvobitnih, nezgrapnih i sandučaslih radio-prijemnika, učinjen je ogroman skok do današnjih tranzistorskih i kasetofonskih aparata svih veličina i oblika, koji su podjednako nadohvat i profesoru univerzilcta i čobanici koja napasa stado u nckom

22