RTV Teorija i praksa

Radovana Karadžića? Odgovore na ovakva pitanja treba, između ostalog, tražiti i na televiziji, jer zašlo bi se očekivali samo od kritičara kulture. Kako sam ovaj put odredila kao temu tumačenja pluralističke medijske politike i njenih dometa, ilustrovaću ih analizom dvonedeljnog britanskog TV programa na četiri kanala, i u okviru toga ću pokušati da nađcm odgovore. KO VERUJE U KOMPETICIJU I PROIZVODNJU RAZLIČITOSTI "...naši mediji i javno mnjenje moraju übrzano da se adaptiraju da bi izašli na kraj sa novim svetskim neredom." 3 Kada, dakle torijevac, ministar inostranih poslova Britanije Herd misli na ono što je negacija novog internacionalnog poretka, onda misli na naše rasulo. Njegova izjava skoro može da se shvati kao moto za one koji ne veruju u medijski pluralizam. Јег zašto bi, inače, nešto što uvek postoji moralo da se adaptira na novu proizvodnju različitosti? A kada (već pomenuti) britanski marksista, profesor Garnam kaže da je protiv: "pluralizma koji stiže iz američke političke nauke koja vidi medije i druge institucije kulture kao date, možda tehnološki determinisane, ali kao polje na kome su različite društvene interesne grupe u kompeticiji za vlast," 4 onda se pod pluralizmom podrazumeva samo tzv. liberalni model pluralističke demokratije. Tako i ovo mišljenje ojačava najekstremnije postavke među kojima i one koje su protiv ’naivnog’ verovanja u medijsku različitost. Kako se, onda, može graditi neko argumentisanje o medijskom pluralizmu i TV kompeticiji i ko uopšte hoće u njih da veruje? Ako pogledamo u rečnikc i < ‘-novnc uužbcr.ikc pa se vrHiimo na dva osnovna značcnja pluralizma, onda su lo рге svega; značenje koje termin ima za individuu, u smislu sistema po komc jcdna osoba može da zauzima više položaja, ili, kada je u pitanju teorija, po kojoj postoji sistem mišljenja koji prepoznaje više od jednog mogućeg principa. 5

3 Douglas Hurd, We must damp the tinder before the fire spreads, The Daily Telegraph, 30/12/92. 4 Nicholas Gamham, Capitalism and Communication, Global Culture and the Economics of Information, Sage, London, 1990. 5 Oxford English Dictionary, Clarendon Press, 1971.

75