RTV Teorija i praksa

U političkom životu to treba da bude ono što podrazumeva postojanje tzv. racionalno-legalnog auioriteia nasuprot tradicionalnom ili harizmaličnom (po Мах Weberu). A takav autoritet je pravno-sudski i njegova egzekutivna ograničenja regulisana su njihovim odnosima naznačenim u ustavu. Drugim rečima, pluralizam podrazumeva mogućnost poslojanja politike koja se bavi ne borbom za vlast već borbom za implementaciju socijalno-političkih planova, odnosno načina upravljanja ili postupaka kojima je cilj da određene namere obelodane. 6 Kada svega ovoga nema ni na nivou objavljenog plana strukture i funkcije nekog TV kanala, ni na nivou njegove obrazložene odgovornosti za svoju politiku u opšlem kulturnom smislu (prema specifičnom društvu), onda nema ni pluralističke medijske politike. Ko su, onda, ti idealisti kojima odgovara da zamišljaju da medijski pluralizam može da postoji? Izgleda da su to Ijudi koji neće da gledaju na osobu kao jedinku iz naroda, već kao na ličnost. Za njih ličnosti pripadaju nekom segmentu auditorija, prema interesovanjima koja imaju, aii i po funkcijama koje ispunjavaju u svakodnevnom životu, što ne mora da se poklapa. Kontradikcije su moguće. Što se tiče samog planiranja TV programa, za njih usklađeno predstavljanjc ima svrhu da ne bude jednostrano. I tu ne vidim zašto želje za poverenjem i zahtevanje odgovornosti od racionalno-legalnog ili pravno-sudskog autoriteta može da traži samo "liberalni modcl". Oni koji se služe terminima za uopštavanje sa određenim, njima poznatim, ciljem poručivanja, umesto demistifikovanja kullurnog porekla komunikacijskog čina ili koncepta kao kullurne robe, omogućavanjem neutralnog ali usmerenog čitanja (kao što to mogu da čine komentatori i planeri njihovih nastupa) svesno koriste samo dva mcloda za navikavanje auditorija - aftrmaciju i uskraćivanje. Za ove metode, poznavanje potreba i htenja raslojenog auditorija nije bitno ali nije ni isključeno. Prema tome, nešto je ipak moguće, zar ne? Moguće je prepoznati medijsku kompeticiju na više načina. Daću nekoliko primera koji zatim moraju da se dovedu u vezu sa nekim savremenim shvatanjima medijskog

6 Mike O’Donnell. An Introduction lo Sociology (Power, Politics, People) Thomas Nelson, Australia, 1987.

76