RTV Teorija i praksa

Sava Tubić

PORODICA, KRIZA, KOMUNIKACIJA

"’Urazumljivanje' naredbom i silom je nešto sasvim drugo od urazumljivanja snagom razložnih argumenala...” Koperšmit Na našim prostorima napisano je, izgovorcno putcm radija, pokazano slikom sijascl poruka i informacija kojc su imale svrhu da obaveste, privedu istinu javnosli, "urazumc" i probude Ijudsku savest kako bi nešto učinila za zaustavljanje tragike i haosa. Da li smcmo s pouzdanjcm da tvrdimo kako su mediji činili i čine sve u tom koloplclu da nameslo sile i bezumlja prcovlada Kopcršmitov, i ne samo njegov, princip "urazumljivanja argumcnlom." Nažalost, izgleda da nije tako. Dosla jc onih koji su zaboravili ili uopštc nc usvajaju princip argumenta. Da jc ova tvrdnja razložna pokažuje "medijski rat", sinlagma koja je uvek prisutna kad jcdni druge javno oplužuju za manipulaciju, laž, pa i mržnju. Propaganda, ne rctko, zauzima meslo informisanju i informacijama. 1

1 Firma Danijela Jankelovića (povodom rata u Vijetnamu i afere Votergejt) za ispitvanje javnog mnjenja sprovela je 1989. godine anketu na pitanjc; "U kojoj su od pel navedenih grupa (profesija) etički standardi najniži?" Novinari su sa 21% zauzeli drugo meslo na ovoj neslavnoj etičkoj skali, odmah posle advokata. Upor. Ted J. SmiL, Ujed psa čuvara, The American enterprise", 1990, liy the American Enterprise Institute for Public РоИсу Research.

89