Seljački kredit : fakta, misli, kritika

167

државна власт чак бесправно задржава извесну му новца месечно на име чланства за набављачке задруге. И овде је велика срећа за задругарство што је савез остао ван њега.

А највећи и продужни напад врши држава Ha задругарство посредно и непосредно радом на организацији пољопривредног кредита.

У марту 1921. г. донео је министар пољопривреде једну уредбу о земљорадничком кредиту, по којој је држава имала дати једанпут 100. милиона динара, 20 милиона годишње и две трећине прихода Класне Лутрије. Кредит би се делио преко општинских судова, а највише 20% преко задружних организација. Како је финансијска помоћ задругарству у исто време и на|ефикасније средство за његово унапређење, 10 се може појмити да би ова одердба временом поубијала све задруге, — да је ступила у живот, а намера да се преко најјаче партиско — политички затроване институције — општине дели кредит, убила би за навек идеју задругарства.

Много је напреднији био пројекат закона г. Пуцеља, по коме се 507 имало делити преко. задруга. Још је напреднији био пројекат г. Куловца из 1924. г., који је предвиђао спровођење државне помоћи пољопривреди искључиво преко задругарства. Г. Куловец је био министар у кабинету г. Љубе Давидовића, из чега се али не сме извести закључак да је то био програм владе. Г. Куловец је и сам задругар.

После ова три покушаја рађа се закон о пољопривредном кредиту од јуна 1925. г., о коме је већ било довољно речи у овој књизи. Тамо је поменуто да је чак и међу политичарима распрострањено мишљење, да је цео пројекат имао два циља; први је да спреми средства за изборе за Народну Скупштину, који су већ тада били у ваздуху, а други да поткопа клерикално задругарство у Словеначкој. Ми репродуцирамо ове верзије, констатујући да су избори раније дошли но што се очекивало и да су људи, који су спремали офанзиву на клеракално задругарство