Seljački kredit : fakta, misli, kritika

64

сање кредита. Као што знамо, по пројекту и Задруге могу бити поверилац сељака по меници и жеља је да то буду у што већем обиму. Задруге се налазе обично у селу, где је често једино писмено лице и једини чиновник Задруге — учитељ. Њему је то споредно занимање. У највише случајева неплаћен деловођа Задру“ ге није ни дужан да њене ретке и незнатне послове држи ажурно као каква банка, која обавља небројено трансакција дневно. Деловођа је често спречен својим приватним послом, осу: ством и т. д. да то уради, он обично меће сав материјал за књижење у касу, чекајући згодан час да све то прокњижи. Зар под таквим приликама сме да се мисли на то, да се важност менице условљава промптним књижењемг То није мера правне државе, већ бругална полицијска мера. То Немци називају бацањем из корита детета заједно са водом. | -

Слична је томе одредба члана 12., по коме тражбина према сељаку уопште не важи, ако није пријављена за порез. Овде је у приватноправни однос унесен један јавно-правни интерес, али на начин, који се не може одобрити. Дужности према фискусу „морају се извршити, то се по себи разуме. Неизвршење повлачи штетне последице по кривце, међу којима се налази у многим земљама чак и казна лишења слободе. Мере могу бити врло драконске, према стању пореског морала. Али модерна правна држава бежи од тога, да правни посао међу приватницима, приликом чијег закључења је учињено једно фискално неправо, огласи за неважећи. То је врло комотно по фискус, али врло незгодно по грађане. То је крајњи фискализам, то је фискални садизам. Не може се фискусу жртвовати цео приватно-правни поредак. Однос, заснован на позитивном законодавству међу грађанима мора да важи, а фискус нека тражи начина да сачува своје интересе. То је начело, које важи у целом свету. Државни резон као аргуменат је реминисценција из доба апсолутизма.