Sentimentalno putovanje kroz Francusku i Italiju

ХИ Лоренс Стерн

макароне! На такав исти начин он нуди читаоцима оно што дотле а ни после никад нису окусили, Већ смо видели, да Стерн гледа као на питање части, да стално изненађује своје читаоце; и да то постигне он призива у помоћ чаробне досетке са замрченим странама, чистим белим и мраморираним у својим књигама и у прилици упада у право јато звездица; али таква штампарска разметања не јачају ни најмање трајност његовог гласа.

Ни оне Беседе нису фактор од велике врелности у његовој књижевној величини. Иако су се добро продавале, успех је њихов био потпуно вештачки и- потицао је од необичне пикантерије, што је њих написао онај исти који и Трисшрама Шенди.

У октобру 1765 Стерн се креће на пут, који ће постати славан под насловом Сеншименшално пушовање. То није путопис ни у ком обичном смислу, у њему нема ничег од вечитог путника, или радозналца који хоће да завири свуда, нити је покушај да се предухитри поштовани Бедекер.

Ра)! . ( Пажња путникова заузета је сасвим људима и < женама које срета и утицајем који они врше на ње-

|"

| гову душу.

= - „Што бих желео", каже он графу поводом француских жена, „било би да из потаје завирим у голотињу „њихова срца и да кроз различна покривала нарави, поднебља и вере изнађем оно што је у њима добро, па да томе прилагодим своје рођено. Из тога разлога, Мопзгешг Је Соте, нисам видео Пале Ројал, ни Ликсамбур, ни фасаду Лувра, нити сам покушао да угојим каталоге које имамо о сликама, статуама и црквама. За мене је сваки леп створ храм, и хоће ми се да уђем у њега, те да видим унутра извешане оригиналне слике и растурене цртеже пре него Рафајлово Преображење“.

То је врло лепо речено, и читалац ваља да има свакад на уму да све оно време, које Стерн проведе на неком месту, није ни у каквој вези са бројем страна које напише о њему.

а