Sentimentalno putovanje kroz Francusku i Italiju

рођ] Б Лоренс Стерн

Сеншименшално пушовање било је одмах преведено на француски. па се опет преводило и прештампавало, те је данас стари познаник у сандуцима на париском кеју. Пошто је задобило Џариз, Сеншименшално пушовање зађе по Европи, и појави се у Немачкој, Холандској, па чак и у Пољској. Најзад се, ево, наканило и у српске крајеве.

Особине које се показују у овом делу битно су исте које и у Трисшраму Шенди, на пме вештина у цртању карактера, хумор и сентименталност.

Данас реч „сентименталан" има сасвим друкчији изметнут смисао. — Сентименталан је човек окорели романтичар, коме су осећања лака и празна пре него нежна и искрена. И у Стерново време увлачило се то изметнуто значење, али, како он узима, тој се речи мора придати онај бољи смисао. Јасно је да се он поносио искреношћу и деликатношћу својих осећања и да је више волео да са сматра као велики сентименталист него као велики хуморист.

Пишући Сеншименшално тпушовање, он каже да је „искидао цело тело на комаде својим осећањима“. Премда он за модерни здрави укус мало одвише загрева своја осећања и пролива сувише суза; ипак му морамо признати интимно познавање човечје природе, истинску деликатност, која достиже покаткад до хипер-осетљивости, у осећању и правом патосу. Његова западања у патос ретка су и кад се десе потичу услед неуметничког увлачења себе у сликање, Такав један случај: Марија у Мулену, а други: мртви магарац у Нампону. Стерн гледа у себе и плаче, па очекује да ће и читалац заплакати — а читалац се задувао. Кад се посматра крта, љигава природа толиких његових патетичних предмета, није чудо што је по који пут поклизнуо, него што је тако често успевао.

Хумор му је лак и грациозан и избија из неисцрпних врела; његов стил — ако се може рећи да он има стила — нераван је и небрижљив; он не поштује синтаксу, али неком тајанственом особином