Sion

206

и она га јако занима. Што се тиче самог начина, како ће се водити ови преговори , то је нама остављено да ми тај натан изберемо, исто тако, и да поднесемо шкицу оних питања, која треба претресати. Услед овог извешћа, саветски одсек, упутио је писмо проФесору Лангену следујуће садржине. 1. 19. Јануара 1874. год. Многоуважаје.ми г. ареседниче ! Ппсмо ироФесора д-ра Шудте прими смо с радошћу; ми хитамо да поступимо по ономе што се у истом послу хоће. Дај Боже, да овај први наш корак сајединењу буде срећан, а дедо нек нам испадне за руком. Надамо се у мидост Бога, да ће нам он помоћи. Она два важна покушаја, која су чињена у Лиону и Фдоренцији да се цркве саједине, не испадоше за руком ; они нису могли испасти за руком и с тога, што су у то време сматрали у релиђији оруђе, којим се постижу искључиво људске цели; што из релиђије хотијаху направити политичко оруђе. Овакових препона у данашње време ми немамо, нек су далеко од нас сваке задње и користољубиве мисли; нека је далеко од нас све оно , што не би говело релпђиозном питересу. Ми желимо да видимо саједињење западне цркве с православном — автокеФалном, у којој смо рођени; старамо се да овом светом делу припомогнемо онолико, колико нам силе наше допуштају. Ово саједињење западне цркве с нашом, било би: ео јрао „Једино." Обе ове цркве могле би задржати своје провинцијалне (местне) обичаје — у толико, у колико ово одговара карактеру народњем, његовом наравственом развијћу и политико-социјалним потребама У којима се он налази. Ал' у сваком случају, ово не треба да противуречи, нити да нарушава догматичко јединство, већ да се слаже са учењем васионске цркве. Што се тпче јуридичког сајединења, т. ј. ко да буде глава цркве, с тим питањем треба да будемо на чисто: осем једног И. Христа, нико нема право претендирати на главенство, — а нарочито по ултрамонтанским појмовима о главенству; те мисли нек су далеко од нас. ГГринципи који треба да нас руководе при нашем раду, они су исти, који. су примљени на Келнском збору у седници од 23. Септембра 1872. год. а наиме: 1., Божественост И. Христа. 2., Он је основач цркве.