Sion

616

— ово семе које је аосејано на земљишту човечанства руком самог небесног сејача, и које доноси разновидни пдод по својству свог земљшпта а нокадгато и никаква пдода, — ова, ведимо, идеја брака, кодико је трпеда и трпи оговарања и одрицања од стране непријатеља хришћанства, који у својој мржњи наспрам ње користе се ради своје цељи многим таквим Фактима, што казују удаљење од ње не само појединих лица, већ и читавих друштава, како у течају прошдих векова тако и сада! И шта мислите? На основу ових удаљења колико се изрицало и изриче свакојаких оговарања и на саму идеју ? А ова божанствепа идеја хришћанска живи толико хиљада година и очито исказује своју благодетну снагу у човечанству непоречним Фактима духовнога савршенства, и живеће у човечанству, док је света и века носећи вазда у себи дух, снагу, љубав, правду, светдос упркос охолом разуму, озлојеђеном срцу и распаљеним страстима. Живи, дакде, у човечансту и св. идеја брака окаљана и исмејана од својих свесних и несвесних противника, којима иде у рачун, кад је свака породица у завади, кад се отац не сдаже са децом, кад се у Фамилији потресу основи чувства и љубави и међу мужем и женом посеје неповерење и зарази савест, — живи, ведимо, и живиће у сваком цивилизованом друштву, и код свију оних, који цене узвишеност и достојанство човека. Па тако ће живети и идеја монашества, и ако је она по мњењу њених противника преживела већ свој живот , своје време, и изгубила своју власт над сувременим умовима. Јер је то идеја, која има свој првобитни основ у Ономе, који вечно живи и вечно зове к савршенству дух човечји речима св. јеванђеља. А само удаљење од ње, које је свагда бивало и које и сад због слободне човекове воље бива, не казује ништа до то, да му треба изменити неке Форме, које су већ одживиле свој век и довести их у сугласност саобразно с усдовима новога живота. А ово, наравно, од душе жели сваки, кога тако исто као и непријатеље монашества вређа то, што су се они удаљили од свог високог, старог идејада. ( ндстдвиее се).