Sion

668

сматра као подлине, нити су их апостоли нанисали. 0 једнима ми знамо тек по нешто, а друга нису до нас ни дошда, већ их помпњу свети оци у својим списима. Овакво је и јеванђеље Јеврејима, о коме стари црквени писци говоре , нарочито блаж. Јероним и св. ЕпиФанија. Питање о овом јеванђељу, нарочито њпхов одношај ка садањем нашем јеванђељу Матеја, датира се одонда, како је пово -тпбингенска школа почела давати особити значај његовом постању. У овом се највише одликово Бауер, који вели, да је оно старије од данашњих нашихјеванђеља. Он га друкче не зове, већ Цг-ЕтапдеИшп и тврди, да је оно уиотребљавало се пре наших канонских јеванђеља. Али само питање о његовој истинитости, своди се на ово: Цео низ старих (древних) иисаца црквених, почињући Папијем (+ Окт. 120.) сведоче, да је јеванђелиста Матеј написао своје јеванђеље најпре на јеврејском језику; али се оно на том језику није у старо доба читало , него тек онда, кад је оно преведено било на грчки. Куд је сад право еванђеље Матејево? Неки веле, да је оно заостало код Евонијеваца п Назорејаца (секте) и звало се јеванђеље Матејево и јеванђеље апостолско. Дакле се оно најпре налазило у рукама јеретика, који су га — и ако би било истинито — искварпли и прекројили на свој калуп. Сви новијп пнсци, који признају ово јеванђеље, тако га п разуму; само се у поједпностпма не слажу. Напротпв, ново-тпбингенци, узимају ову ствар сасвнн у обратном смислу. Не признавајући поменуто јеванђеље да га је Матеј написао, веле, да је то само прпбелешка на јеврејском језпку о делпма Христовпм, па је одатле тобож и састављено наше данашње јеванђеље Матејево, кога он није никад ни написао. Но да ли је то баш тако? — то ћемо сад видетп. Ми ћемо да се позовемо на старе писце, да нам они о томе кажу. Папије вели: „Матија зааисао је беседе Исуса Христа на јеврејском језику, а тумачио их је, како је знао? Евсевије, који се користио списом Паппја „Објашњења Исусових изрека," — што до нас нису дошле, одма пред тим, наводи сведоџбу о јеванђељу Марка, што га је забележио Папије од речи до речи од пресвитера Јована, као првог ученика Христовог, да је оно истииа ппсано Матијем; а њему као очевицу и сараднику апостола, мора се заиста у свему веровати. Но да оставимо на страну предање, које нам Папије наводи,