Sion

92

оставили? — Можда ће католичкн богослови рећи, да је тада Петар био у затвору? Но кад би тако било, онда бп Павле, у писму својем Тпмотију , сигурно споменуо о затвору садруга својега тако исто, као што јеуписму Филимону споменуо о затвору ЕнаФрасовом, а у иосланици Еолошанима о Аристарху, који је био с њим заједно у затвору. Мора се, дакле, закључити да до те године, кад је ова посланица била писана, св. Петар још није бивао у Риму; година је пак та била 66 после рођ, Хр. а у тој је години, по науци католичких богослова, св. Петар претрпио мучење; дакле, по казивању оних места у св. писму, што их ми показасмо, мора. се извести таки закључак, да св. Петар никад није ни бивао у Риму, нити је тамо оснивао своју катедру. Но поред ноказаних места ми налазимо у св. Писму такођс још и других Факта који нас доводе к таком закључку. На пример св. Петар, усљед нарочитог позива од Исуса Христа, није никако могао да избере Рим за место својега живљења. Али да видимо да ли је тако? У посланици својој Галатима св. Павле пише овако: „А за оне, који се бројаху да су пегато, каки бплп да били, ја не марим ништа; јер Бог не гледа ко је ко; јер онп, што се бројаху као најстарпји, мени ништа не додаше; него насупрот дознавши да је мени поверено јеванђеље код необрезанпх као Петру код обрезамих, (јер онај који иоможе Петру у аиостолству међу обрезанима, иомаже и мени међу незнабошцима), и познавши благодат која је менн дана, Јаков и КиФа и .Јован, који се бројаху да су стубови, дадоше деснпце мени и Варнави и пристадоше да ми проповедамо међу незнабошцпма, а они међу обрезанима • (II, 6—9). Истина Спаситељ је свима апостолима без разлпке препоручио да иду по целом свету п да проповедају јеванђеље сваком створу; али се из посланице Галатима види, да је, оспм тога, Петар нарочито позван био да проповеда јеваиђеље Јеврејима пли обрезанима. Зар би могао незнабожачки апостол ппсати, да је Петру поверена проповед јеванђеља међу обрезанима, да је Бог њега обдарио особитом благодати аиостолства ради обрезаних, да је Петар пзабрао био Рим — варош, у којој су живили необрезани, незнабошци, за место својега сталнога живљења? Већ да допустимо да се Петар није покоравао позиву, што га је од Христа нарочито добио? Али књига „Апостолска Дела" сведочп о његовом раду у Јерусалпму и овога околини, а. посланица његова, коју је из Вавилона написао „насељеницима Понта, Галатпје, Кападокије, Азије и Витиније" показује, да је се он находио у самом центру израиљских