Sion

189

јих је једна нарочито та, што сувременици тога догађаја указују на њега и износе сву важност његову; иа како и сви остали људи тога времена знају и тврде о њему, то и не држ • за нужно да говоре о свима подробностима његовим. Да не би ово, што смо досад казади, изгледало као неопредељено, ја ћу дозволити себи не да читам . иего, тако рећи, да укратко промотрим списак оних отаца цркве, који су непосредно говорили о живљењу Петрову у Риму и о делима, због којих је он постао знатан, но ипак нећу ићи даље оД времена св. Григорија великог. По мојем мишљењу, отци почињу се од Папија, кога је мој противник именовао, и Иринеја Лионског, који је у својим сачинењима најмање на три места говорно о овом предмету. 0 њему такође говори Тертулијан у књизи о Крштепу и у књизи иротив Маркиона, затим Елимент александријски, за овим ауктор „Философумена", после Ориген на два места и Кипријан такође на два места, затим ауктор књиге иротив иокрштспака, који је био епископ и, по свој прилици папа, сувременик Еипријана. Св. Фирмилијан епископ кесаријски , Арнобије, Викторин ишставијски, Петар алексакдријски, Фирмијан Лактанције у књизи 0 божанственим наставама и у књизи 0 смрти гонилаца , ако је ова књига заиста Лактанцијева, а ако није, онда ће ауктор њезин битп сувишан сведок у овој ствари, и Евсевије кесаријски, из чијега сачинења ја ћу да пррчитам један одломак, не као доказ, него да представим ноложа.ј пптања п онај значај, што му га мн дајемо међу чистоисторијским иитањима. Ово је место узето из „ТеоФаније" Евсевијеве, одломак V, у новој библиотеци најученијега кардинала Мајја (чита): ,о делнма Петровпм сведоче оне исте цркве, које су од тога времена засијале, као на пр. црква кееаријска у Палестини, црква антиохијска. сиријска, па и сама црква вароши Рима, почем је успомени нотомства нредано, да је сам Петар основао ове и све околне цркве. Тако псто он је поставио темељ црквама Јегипетским, па и самој Александрији, премда не непосредно, него преко својега ученика Марка, јер се у то време он бавио у Италији и код суседних народа." Сад ћу да продужим списак имена: Комодијан, ЛуциФер каљарски, Кирил јерусалимски, Палемпје Силвије, Атанаспје ауктор Синопсиса, Хроник-он, што је иослат пред писмима Атанасијевим, Јулијан одстуиник, ЈеФрем Сприн, папа Дамаз, Оптат милевијски, Јулије Полуције, Филастрије из Бресчија, Амвросије медиолапски,