Sion

502

већ више могла служити таком централизацијом народног живота, као пређе. — Овај имено губитак — т. је. губитак јерархијске власти и губитак црквеног јединства беше нрва посљедица преношења патр. столице у Аустрију, тај губитак ни до данас није надохнадила срп. црква. 1 ) Грци пак, користећи се нерасполеженошћу Турака противу Срба, из узрока, који смо мало више навели , почну молити их да униште срп. патријаршију и да је присаједине к Цариградској. Када Турци овој молби њиховој недадоше удолетворења, Грци тада са разним ласкањем и обећавањем измолише код Султана право, да бар убудуће они шаљу своје свештено лице за патријара српског, који ће, без сваке сумње, бити вернији и оданији Султапу, него Србин; јер ако опет буде Србин патријар у Пећи , то ће он на сваки начин ступити у договор са Немцима и тамошњим патријаром српским Арсенијем III. Природно је мислити , да је таква наспомена Турцима добро дошла и с тога они пристану на молбу Грка, тим пре, што грци у корист њихову говоре. Према овоме Турци поишту од Грка достојне кандидате за патријара и ови им препоруче три Грка, међу овима беше некакав Каллиник, којег Турци изаберу за срп. патријара и пошљу у Србију. У записци ручне књиге митрополита Мојсеја Петровића, којег је сам Каллиник посветио за митрополита босанског, стоји написано : „И едто лето 1696лриде пдтригархх Кдллиникх Гркг и седе X престол по шцјддших тдтлрок. шкретг пг(т и сл цдрекимв вердтом ^ткржденв киств нл престол прикеде двд Арх1ер гд грческл (те исте, који су били препоручени Турцима од стране Грка заједно са Калиником) и постдкишг его пдтридрхом српскит." ') Сри. црква и даиас нема дентралне јерархиске власти: У књажевству Србији иостоји Митрополија само за срп. цркве у Србији, тако исто у Црној Гори за себе има Митронолита; Срем , Банат и Бачка за себе а Далмације за себе оделито имају своје Архнпастире ; срп. цркве у Босни, Ст. Србији и Херцеговини иотчпње су цар. иатријаршији. Дакле може се рећи има 5 срп. јерархија.