Sion

524

до дувара, да од овог узме 100 дук. ц. па даходе пити рујно вино, а од љутине и увређености, као да није пп лук јео, нп лук мприсао. Све је то бидо па п прошло п неоставивши нп трага, ни гласа о свом живовању или, ако су и оставпли, то је тако слабо и бледо, да им се ни носеви и бркови невиде, а камо ли, лиде, образ и поштење. Боже мој боже! како нешто народ памти хотимично и не хотимићно; како нешто худи, што и незаслужује да се толико худи и ружи, а како хвали и преузноси, што и незаслужује толике хвале и преузношења: и то је народно мнење! Тако се то чпни, тако се каже само ономе коГи површно хоће да суди о ствари. Но који узме ствар дубље, он ће потпуно оиравдати народно веровање, народно држање онако како га држи. Једино што би овде рекли: људи божији, управљачи народнњи, државнидп и владаоци, у чијпм је рукама срећа и напредак, судба и несрећа народња. пазпте, да вас једном он неназове „Проклетим" као ову проклету Јернну, тада ове све воде овог света, сво миришљаво мило, сва пискарања и похвале, једном речју тада вас све и сва, па и сам господ Бог неможе опроститп п очистити од речи „проклет!" Редите ми: ко може избити из народњег срца, душе, уста, глава, мисли, речи радња и т. д. реч проклета Јерина? Тако би то учинио, учинио би највећедобро на свету, јер би спасао кости од свакочасњег потресивања једне душе, која можда и није толико грешна, да је већа грешница и од самог начелника сатонског п утаманиоца српке државе, славе и народа. За ове развалине, као и за све у опште у свој Босни, Ерцеговини, данашњој и Правој Србијп, као и у сјеверној и западној Албанпји и северној и западној Маћедонији, држи да их је проклета Јерина зидала. Као што се прича: она је гонила сав народ на страшне и велике кулуке; те је с тога и прозва цео народ „Проклета Јерина " Међу млогим својим кулуцпма припада њој и овај сада разорени и разрушенп гроб Чагаљ или Словачки по планини на којој је. Народ прича: да је проклета Јерпна путовала те гледала места згодна за градове. Тако пролазећп овуда опази планпну Словац и Оштру, попне се на ову прву, Јзме дурбин п прегледа све па рекне: „И, баш је добро ово место за град! може се из њега добро бранити". Чим је рекла, одма се народ стече са свију страна, на њену заповест, и почну зидати и градити град. Кад је већ град до пола изидан био, онда проклета Јерина иружи платно са његове једне куле па на Оштру, мерећи и пробајући хоће ли моћи бити мост са града Чагља па до града на Оштрој) који је хтела да зида. Она по обичају, пусти мало своје псетанце, беницу, вижлицу