Sion

535

Из овога се мора извести закључак, да у овој прилици ћутање Библије означава не одричући , него позитиван доказ да Петар није био у Риму , почем јединствени историк , који никако не би могао прећутати овај Факт, ипак о њему не спомиње. Дакле, Петар није био у Риму. Ја и овде, као узгред, морам да кажем две речи на учињену нам, између осталога приметбу. Наши противници веде, да Петар нијс имао никаких тегоба да иде у Рим, јер је то могао да учини између времена, кад се јављао у другим местима, почем је саобраћај у то време био лак. Добар и високоучен противник мој уверава, да се од Јерусалима до Гима путовадо тада свега осамнајест дана. Мидостива Господо! Ја нећу да говорим о удобности саобраћаја, који је иостојао у то време међу Јерусадимом и Римом, јер знам да и ви знате, у какој је мери тешко и у садашње време доћи до Јерусадима, не мотрећи на тодике жељезнице и пароброде, но ја ћу да приметим својим противницима, да је трђење њихово о томе: да се, тобож, дакше могдо путовати од Јерусадпма до Рима, него од Јерусадима до Вавидона, неосновано, почем је геограФиски доказано , да се од Јерусадима до Вавидона употребљавадо само четврти део онога времена које је нужно било да се проведе од Јерусадима до Рима. Но овде није питање о кодикоћи времена, потребнога за путовање, него у лакоћн саобраћаЈа. Кад би бага допустиди и то, да је се Петар могао користити п удесним временом и лакоћом путовања , опет је за нас сва ствар у томе , што он није никако био у Риму , јер да је он заиста био у Риму у време царовања Кдавдијева или Неронова, или пре, или после јерусалимскога сабора, Л.ука би, без сумње споменуо о томе, јер поштовање с његове стране апостолског сана Петрова, поштовање првоначелне и римске цркве, најпосле поштовање његово према себи самом неби му допустило да прећути о таком догађају. Но Лука ништа није казао о томе; дакде ћутање његово о томе сдужи као позитиван доказ за то, да Петар није био у Риму. Предазећи од гдавнога историка онога времена, које ја називам безусловном неоиходнот&у у нашој ствари, к ономе, што се може да назове односном не пходношЛу, т. ј. к остадим дедовима новога завета, у којима би се могдо спомпњати живљење Петрово у Рпму, ја тврдим, да ћитање и овога деда историје доказује, да Петар није био у Риму , и да се ово односи нарочито на ћутање Павдово односно живљења Петрова у Риму.