Školski glasnik
Стр. 312.
ШКОЛСКИ ГЈ1АСНИК
Бр. 18.
„говора" су се о тој јаловости могли уверити сви и звани и незвани. Сад не може више бити говора о нечем важном у џаку, јер је џак пред збором истресен, те су се ирисутни могли леио иодсетити на ону продају мачке у џаку. Али да пређем сад на даљи опис зборекога рада. По прочитању Лотићева предлога први се јавио Свирчевић: Ја сам изразио жељу да хоћу да говорим о наставној основи и желео сам да то буде прва тачка. Свакако је важна ствар, да чујете од мене као вашега надзорника како ћу ја поступати при инспекцнјама. и како ћу тражити да се изводи наставна основа. Градња специјалне наст. основе је за ову годину излишна ствар, јерја је нећу изискивати. Лотић: Све што има и треба г. школ. референт овоме збору да каже, имаће прилике да каже онда, кад учитељство у секцијама проучи наст. основу и изнађе она нејасна или сумњива места, о којима треба да се посаветујемо. Осим тих места наст. основа сама собом јасно говори о свему и зато би било право траћење овог краткога и скупога времена да се држи икакав „говор" о њој. Г. референт нема права да нас разреши дужности, да градимо специј. наставну основу. То само власти могу, а он није та власт; он је само орган властн и као такав не може то учинити. Док нас пак власти од те дужности не реше, најбоље је да је ми испунимо. Да не губимо време, пређимо одмах на гласање. С в и р ч е в и ћ: Ја не разрешавам учитељство да не мора градити специјалну наставну основу. Но не мора је имати баш сасвим специјално нзрађену него . . . само онако . . . сваки за себе у белешкама. (Није шија него врат!) Нека ми је допуштено овде као на згодну месту истаћи н документарни доказ збуњености референтове и о схваћању свога позива и положаја а н о погледима му на ту специјалну наст. основу. Бпарх. школ. одбор темишварски у декретима за привр. учитеље, којима је ове шк. год. исте именовао а и даље именује, под бројем 10. вели ово: „Сваки учитељ је дужан уз савесни рад свој сачин и т и с п е ц и ј а л н и н а с т а в н и п л а н поделивши наставно градиво на недеље и то све
приликом ннспекције школа еп. шк. референту приказати." Тако вели власт, — вели чак и привр. учитељима, који ће можда само неколико месеци у по некој опћини делати, а Свирчевнћ, о р г а н в л а с т и, разрешава од те дужности! Треба ли томе коментара ? Учптељство је, у истини, противно сачињавању спец. наставних планова, но нека га власти од тога разреше а референт не може. —• Чују се гласови: Пређимо на гласање! На гласање! С в и р ч е в и ћ: Ја не дозвољавам, да се гласа о том, да ли ће мој говор бити прва тачка дневнога реда, јер ја имамправа да ту тачку ставим на дневни ред. Лотић: Кад би ствар тако стојала, онда би свака даља дебата била излишна. Но ствар не стоји тако; збор је тело, које има права да.само установљава свој дневнп ред онако, како за најбоље нађе. Друкчије установљавање дневнога реда била би октројка, која се противи овој установи. С в и р ч е в и ћ: Ја молим да ми збор дозволи да говорим. Гласаће се о том: ко дозвољава и ко не дозвољава мени да говорим. Лотић: Овако гласање није упутно, јер ако је реч о дозволи говора, исту дозволу има и референт као и сваки члан, па и ја му то не закраћујем. Овде се може гласати само кад има то право и по којем реду да се предузимају поједине тачке. С в и р ч е в и ћ: Нека устану они који дозвољавају мени да говорим. Већина збора на овако скроз непарламентарно питање, да се не би противно гласање криво тумачило, као да је ту нека тесногрудост по среди, пристала је, да прва тачка буде „говор" о наст. основи. Но доста велик број чланова био је томе противан. После гласања отпоче „говор". Пакакав? С брда с дола, о свем и свачем: и о наст. основи, и из дидактике и методике, већ што и врапци знају, — а много шта и погрешно казано — а сваки час се тек чује реч: „ја"; ја ово, ја оно, ја као надзорник и т. д. Тако ето око пуна два часа. У целом овом предавању у најбољем случају ако је једна десетина била тако што, што је вредно било изрећи и слушати. Међу том последњом грађом било је говора и о ручном раду у школама, но и о овом је после Свирчевићева го-