Školski glasnik
Бр. 6.
Ст|>. 105.
Б Е Л Е Ш К Е. Управни одбор новосадског среског учитељског збора одржао је у четвртак на Благовестп седницу у Ст. Футогу. Између осталих редовних иослова решио је, да предложи збору, а позове и остале зборове, да сваки учитељ педељно приштеђује за учитељски конвикт 2 потуре, што би годпшње изнело 1 круну 04 пот. Свота за појединца' малена, а за нашу учитељску установу знатан годишњи ирплог. Ако ее угледамо на браћу Словенце, који и на својим слабијим платама откидају што више могу за свој конвикт и остале учитељске установе, онда нам неће бити тешко да овај уместан предлог сложно прихватимо. „Српски учитељски конвикт" у Новом Саду нримио је у марту о. г. ове прилоге: Мил а удова Мародић из Новог Сада уписала је свога пок. мужа А к с е н т и ј а М а р о д н ћ а, академског сликара, за члана помагача са 100 К. — Од В е љ к а К. II е т р о в и ћ а, учитеља у Земуну 1 К свечарског прилога. — Од Мнливоја п Д у ш а н а К а л е н п ћ а, учптеља у Чуругу по 2 К уписнине у чланство. — Од Жарка А л е к с и ћ а и Л а з а р а В у к о т и ћ а, учитеља у Ст. Футогу ио 1 К свечарског нрилога. —. Од Б р а н к а Ј а г е р о в и ћ а, учитеља у Каћу 1 К свечарског нрилога. — Од Ђ о р ђ а П р е р а д о в и ћ а, учитеља у Бешки 1 К свечарског прилога. — Од удове Марије Влашкалић, учитељице у Стапару 28 К чланарине. — Од С в е т о з а р а С а вковића, професора у мнру из Новог Сада 20 К чланарине. — Од С т е в е Л и ч и н и ћ а, равн. учитеља у Белегишу 2 К уписнине у чланство и 10 К чланарипе. — Од српског у ч н т е љ с к о г з б о р а у Новом Саду 20 К прилога за зидање конвикта. — Од Петровића и Поповића из Новог Сада 25 К чланарпне. Црквено-школске књижнице у Босни и Херцеговини. Велнкп Савет у Сарајеву издао је наредбу свпма цркв.-школ. одборима да оснивају своје књижнице. Али пошто је исти Савет дознао да многи одбори нису овој наредби удовољили, то је поново наредио епархијским одборима, да сваке године унесу у годишњи прорачун најмање по 10 круна у ту сврху. Петогодишњи доплатци српских учитеља у Босни и Херцеговини. Према аакључку Вел. Савета прпвремено установљенп петогодишњи
доплатци српских учнтеља исплаћиваће се тромесечно у натраг. Прво дакле исплаћивање пада концем овога месеца. Но како је Вел. Савет закључио, да прве доплатке дају опнггцне своме учитељском особљу, позвао је све цркв.-шолске одборе да то учине, а ако из материјалних разлога не могу то учинити, нека се обрате са образложеноМ молбом за потпору на Велики савет. Учитељска скупштина у Сарајеву. Међу српским учптељством у БОсни и Херцеговпни постоји покрет, да се о Ускрсу сазове изванредна скупштина, која ће пожурптП донашање школске уредбе и уређење учитељскпх плата. Школске штедионице. У Немачкој су заведене уз неке школе школске штедионице. Но оне пису омиљепе. Недавно требало их је завести н у Дортмунду, Стога је учитељско удружење у Дортмунду расправљало о њнма и после исцрпног реферата донето је решење : Да су школске штеднонпце бирократска установа, која учитељу задаје глупа механичка посла. Установа њихова стоји на погрешном уверењу. Ту не штеде деца него родитељн. Оне не могу помоћи да се пробуде оне душевне моћи у детета које помажу васпитању. Увађање њихово штети н смета настави, с тога их као васпитну установу треба одбацитн Манхајмски систем. Школско веће у Хамбургу одбило је увађање манхајског система у своје школе. Два члана школског већа, проучавала су тај систем у Манхајму п стекли су неиовољпо уверење. Са овим се слаже и хамбуршко учитељство јер се и оно изјавило против увођења пормалнпх н помоћнпх разреда по манхајмском узору. Но све то пије сасвим коначно меродавпо да у манхајмском систему ипак иема добре и корисне идеје по наставу и школско уређење. Особита наредба. Министар б. и јавне наставе упутпо је кр. ж. надзорнпштву пештанске жупанпје под бр. 25.637. наредбу, у којој под претњом казне забрањује учнтељпма давање прпватних часова у опште. Министар није разјаснио да лп овде спада п опај приват на којем се уче деца аристократских и имућнпх родптеља у опште, којп пнкад не шпљу децу у редовну школу, него им сва деца основну наставу сврше помоћу приватног учења код куће. Нпје дакле протумачено, да ли учитељ и у таком случају пе сме даватп приватпо часове.