Školski glasnik

Стр. 241.

ШКОЛСКИ ГЛАСНИК

Бр. 14.

му тек књига пропадну дајући им, тобож, на причек па то за то. Наше школе поред тога што доцкан ночињу и рано испитима свршавају, не раде око Божића и Ускрса по десет даиа, око Св. Саве два три дана, а такође и на најмањи празник, јер их народ празнује, такође и сваког четвртка после подне. Испити се по селима свршавају најдаље до половине маја. Слабо које године да има ревизора (из „економије") већ сами учитељи у присуству ђачких роднтеља заврше предавања и о томе подпесу извештај. Наш је сељак врло осетљив и у стањује да добро учитеља изгрди кад му дете понови разред, али ипак то нпшта не мења ствар да му опет и до године иде у школу чат-пат, на мену, па на уштабт. ј. п код куће да му ради и у школи учн. Толико о нашим основним школама, а сад о учитељима-цама. (Свршиће ее.)

Предлози ЗЕМАЉСКОЈ УЧИТЕЉСКОЈ КОНФЕРЕНЦИЈИ У МОРАВСКОЈ што их је сабрао учитељски педагошки одбор. (Свршетак.) Учитељство тражи службепу прагматпку и у њој између осталог н ове одредбе: Да се пе уведе сталиост школскпх падзорппка. Да школ. падзорпицп не утичу у учитељев избор методског поступка, пего да је у томе учптељу слободаи нзбор, као што је у томе слобода и код лекарског п судског позива, а нз разлога што бп се тако пробудио већи ннтерес за решавање дидактичкпх пнтања. Да се омогућн слободна днскусија о педагошкпм и диДактнчким пптањима прн надзорпичким посетама. За школски падзор пека је меродавна способност и знање педагошко и помоћних наука. Школ. надзорник нека не схваћа своју способност у пуком надзиравању учитеља, него пека покаже своје знање у каквом су стању школе у његову подручју, и нека настоји да све сметње развптку школе и раду учитељеву, уклони.

Квалпфикација учитељева нека је општа, а не по појединим предметима, а похвалиа признања нека се укину. Сваком учитељу нека се оцена званично доставља с правом да може против ње прпзивати. Стање школа, ђака, рад месног школ. одбора и учптеља, па и све околпостп што сметају успеху наставе п васпитања, нека се нарочитим поппсом сређепим при крају шк. годнне, доставља учит. копференцији на почетку школе, а затпм школском савету, да би означенн податцн могли бити основ за школску внзитацију, односно као податцн за статнстику. Надзорник даје обвезан проучити те податке н при прегледу школе показати свестрано позпавање дотичног места, које прегледа, а све недостатке па месту пспнтатп. У пзвештајима о школама нека се огледа пропагапда за пова модерна педагошка гледишта. У тим извештајима нека се огледа жива слика школских прнлика п недостатака, а тако и иредлога да се истн уклопе. Резултат школског прегледа, нека се досгавн м. шк. одбору. А одборницима којп се буду одликовалп у заузимљивостп н за школу и просвету пека се пздаје ппсмепо признање. Да се нареди школ. надзорнпцима, којн при својим посетама воде собом н председника м. шк. одбора, да пе могу чппити своје примедбе за рад у присутностн нредседипка. Учптел. да нпје одговоран за дечје похађање школе. Да се изрекпе да учнтељ ннје одговоран за здравље дечје при телесној вежбп, па пзлетима, у цркви, прп купању, тоцнљању, на раду у врту и у игри. Зем. шк. савет нека обвеже м. шк. одборе, управе школа п учитеља, да тпто тачнпје суделују прп давању статпстнчких података, да бп нста била што тачнија п потпунија. Да се нареди свима шк. књижницама да набаве све спнсе о Коменском што издаје моравско учнтељство у редакцпјп Комепиолога Квачале универ. ирофесора. Предлози за измену Наст. Основе, поделу ђака, одређења часова за разне категорије школа. Да се заведе скупљање података о паставним предметима и о школама, како би у томе раду нмали удела сви учитељи.