Školski glasnik
Бр. 14.
ШКОЛСКИ ГЈ1АСНИК
Стр. 242.
У корист тога да срески зборови за разне предмете одреде скупљање предлога, а тако и за делање школских управних власти. После зборских седница, да се ти предлози на засебном табаку шиљу зем. шк. савету, а овај да исте даје сталио изабраним нзвестиоцима на извештај за земаљску конференцију, у којој ће се донети о тим предлозима коначна одлука. Тп референти да могу примати предлоге и од школских влаети и појединих учитеља. Где су повољпије прилике нека се наставно градиво у темељнијем правцу обрађује, а не у проширенијем. Деци да се дају само сувремена знања која ће пм у животу требати, а све оно што ће дете схватити тек кад дорасте, да се излучи из наставе. У учењу матерњег језика, у II. р. је немогуће нзвести самостално писање кратких састава и треба да се почне од 3. р. Учење читања да се пзостави из I. р. У рачунској наставн да се писмено рачунање ограничи у II. р. Одузимање нека се изводи додавањем. Из наставе у земљоптсу, да ђаци IV. р. боље упознају геологију, воде, поднебље, производе, велнчину, граннце и становништво своје земље, а колико је могуће и трговину и обрт. Наглавнија места и лековпта купатила у земљи. Из природописа у IV. р. ђаци проучавају јединице а где прилике допуштају мале природне фамилије, о заштитн животиња н биља. Неговање цвећа у лонцима ван школе. Миперале познате из свакидашњег жпвота. 0 човечјем телу и гвеговој хигнјени и последице неумереног пића. У настави писања ограничити тактовање на најмању меру, нарочпто у I. р., а слично и до 3. У женском ручном раду, да се пзостави плетење и качкање дугнх прегледалица, што дух замара, него учити децу крпљењу одела и рубља и шву. У свемудаје поука практична. У телесном вежбању да се за вишеразредне школе устапове посебни учитељн за гимнастику. У настави у певању, да се укнне певање по нотама. Певање да се учи у један глас; у два и три гласа да се учи тек у старијим разредима. Ђаци нижих разреда нека слугаањем уче заједничко певање виших разреда.
У погледу поделе часова има се пазити, да се основној школи не додели сувнше часова, да се неоптерети. Без повећања часова нека се заведу поуке у моралу. Учитељице (иидустријске) нека уче децу телесној вежби и ручном раду уз посебну награду. На једноразредним школама, да се заведе трајање наставног часа од 45 минута. Женска деца нека имају исто толико часова као и мушка. Часови за веронауку нека се тако поделе, да половина дође на науку о моралу као самосталном предмету. За наставу у рачуну да се у свима оделењима узнма 5 ч. недељно. Реалну наставу у једноразредним школама пренети у најстарије разреде. У погледу задаћа нека учитељ добро раснореди, колико да да недељно илн месечно, јер се тиме знатно увећава и учитељев рад и умарање деце. Министарска наредба од 17. јула 1875. г. наређује да се ђацн пеоптерете домаћпм задаћама. Да се оставн слободно учитељу да у случају важних разлога по напредак наставе, може одсгупити од распореда часова. Ире него што би се који уџбеник примио, нека се затражи мпшљење и прнстанак учитеља и сталног одбора зем. конференцпје, којп бн се имао чегаће састајати. Крптика књпге послате на апробацију, да се омогући отиском на ручном ваљку (Шгб^епаћги^-ом), а тај да се разагаље свима позванима односно одређенима за тај посао. Избор уџбеника одредпће зем. конференцнја по саслушању учит. среских конференција. (Мин. наредба од 7. марта 1874. указује на злоупотребу честе измене књига без стварпе поправке и на скупоћу учила. — Зем. шк. савет наређује, да се анатомске слике не вешају на зид. — Исти савет расписом од 1886. наређује, да књига послата на апробацију не сме бити анонимна. — Мпн. нар. од 1897. наређује каква мора битн штамп. израда књиге). Да би се одговорпло мин. наредби од 1886. као и новијим захтевима у погледу наставе у ручном раду за мушку депу, потребно је прво постарати се, да се подижу подесније гаколске зграде с потребним просторпјама за рад, затнм постарати се за боље похађање школе, постаратп се да се смањи број деце