Školski glasnik
Бр. б.
ШКОЛСКИ ГЛАСНИК
Стр. 79.
ОЧИГЛЕДНОСТ И ОЧИГЛЕДНА СРЕДСТВА У РАЧУНСКОЈ НАСТАВИ. МИЛОШ ПОПНРП — СПРПЈЕВО, (Наставак.) Да се постигне права сврха употребом прста у почетној рачунској настави. треба пазити на ово: 1.) Код рачунања прстима дјеца држе руке наслоњене лактовима на скампје; 2.) У бројном низу од 1—5 употребљава се лијева рука, а код рачунања преко 5 употребљава се и десна рука; 3.) Дланови лијеве руке увијек морају бити окренути ученику, а од десне руке обратно; 4.) Да се дјеца не забуне учитељ мора показивати иа својој десној руцн, јер је то за дјецу, која према нама стоје, лијева; а кад дјеца прелазе на десну руку учитељ показује на својој лијевој руци. Такођер треба окренути руку обратно од онога, како дјеца морају окренути, да је исти ред прста као н код дјеце; и . 5.) Треба установити ред прста, кога се морају држати и учитељ и дјеца. Палац је први, кажипрст други, средњи трећп, прстењак четврти и мали прст пети. а на десној руци палац је шести и т. д. Најважније су вјежбе прстима слиједеће: а.) Представа бројева као количина; 6.) Бројање: 1.) Учитељ покаже впше прста, а дјеца броје; 2.) Учитељ рече један број, а дјеца покажу толико прста: в.) Добројање једне или више јединица: 1.) Учитељ покаже извјестан број прста и додаје к њима. Дјеца се овдје вјежбају читати бројеве и ријешавати;
Каселидове:
2.) Учитељ задаје задаћу, а дјеца на прсте задаћу рјешавају; г.ј Одузимање једне и више је'диница: 1.) Учитељ покаже извјестан број прста и одузима један или више прста. Дјеца се овдје вјежбају читати и ријешавати задаће; 2.) Учитељ задаје задаће, дјеца показују на прстима и тиме задаћу понављају и рјешавају; д.) РасШварање бројева. Ово се најлакше предузнма на рачунаљци, али код мањих бројева може се и на прстима врло успјешно показивати. Тачке, црте и бројне слике. Тачке, црте, крстићи, прстенови и т. д. служе као очигледно средство. Ова очигледна средства истина нијесу од толике важности колико су прсти и рачунаљка али их ипак можемо код очигледног представљања бројева доста добро употребити. Ова очигледна средства учитељ црта на табли, а дјеца појединачно или у хору броје, а послије их на својим таблицама цртају и на њима рјешавају задатке. Преко броја 5 ова очигледна средства не могу се баш тако топло препоручити, него треба прибјећи другим средствпма, као прутићима, каменчићима и т. д. Код овога треба пазити, да су каменчићи мало већи да их дјеца не би турала у нос, као што се понекад догађа. Бројне слике. Да се унамте количине одлично ће послужити бројне слике. То су тачке поређане по неком систему у једном геометријском лику. Бројних слика има неколико врста, од којих ћемо овдје споменути:
е
0 •
е •
9 9
» »
Ш 9
9 9
® е •
• ■ •
•
е
е е
е е
«
9
© ®
0 9
е ® е
е е
• • •
•
•
9 9
» 9
# ©
• е
е е
е е
е • е
е
е е
е е е
• е ш е
е е е е е
е е е е е е
»99 9 ® е е
ееее ееее
е е е е е е е е е
ее ее е е ее ее
е
е е
» • е
е е е е
е е е е е
® © е е » »
е ® е е
е е е е е е е е
е е е е
®е е® е е • вв е
Битнерове:
Бецове: