Školski glasnik

Бр. б.

ШКОЛСКИ ГЛАСНИК

Стр. 79.

ОЧИГЛЕДНОСТ И ОЧИГЛЕДНА СРЕДСТВА У РАЧУНСКОЈ НАСТАВИ. МИЛОШ ПОПНРП — СПРПЈЕВО, (Наставак.) Да се постигне права сврха употребом прста у почетној рачунској настави. треба пазити на ово: 1.) Код рачунања прстима дјеца држе руке наслоњене лактовима на скампје; 2.) У бројном низу од 1—5 употребљава се лијева рука, а код рачунања преко 5 употребљава се и десна рука; 3.) Дланови лијеве руке увијек морају бити окренути ученику, а од десне руке обратно; 4.) Да се дјеца не забуне учитељ мора показивати иа својој десној руцн, јер је то за дјецу, која према нама стоје, лијева; а кад дјеца прелазе на десну руку учитељ показује на својој лијевој руци. Такођер треба окренути руку обратно од онога, како дјеца морају окренути, да је исти ред прста као н код дјеце; и . 5.) Треба установити ред прста, кога се морају држати и учитељ и дјеца. Палац је први, кажипрст други, средњи трећп, прстењак четврти и мали прст пети. а на десној руци палац је шести и т. д. Најважније су вјежбе прстима слиједеће: а.) Представа бројева као количина; 6.) Бројање: 1.) Учитељ покаже впше прста, а дјеца броје; 2.) Учитељ рече један број, а дјеца покажу толико прста: в.) Добројање једне или више јединица: 1.) Учитељ покаже извјестан број прста и додаје к њима. Дјеца се овдје вјежбају читати бројеве и ријешавати;

Каселидове:

2.) Учитељ задаје задаћу, а дјеца на прсте задаћу рјешавају; г.ј Одузимање једне и више је'диница: 1.) Учитељ покаже извјестан број прста и одузима један или више прста. Дјеца се овдје вјежбају читати и ријешавати задаће; 2.) Учитељ задаје задаће, дјеца показују на прстима и тиме задаћу понављају и рјешавају; д.) РасШварање бројева. Ово се најлакше предузнма на рачунаљци, али код мањих бројева може се и на прстима врло успјешно показивати. Тачке, црте и бројне слике. Тачке, црте, крстићи, прстенови и т. д. служе као очигледно средство. Ова очигледна средства истина нијесу од толике важности колико су прсти и рачунаљка али их ипак можемо код очигледног представљања бројева доста добро употребити. Ова очигледна средства учитељ црта на табли, а дјеца појединачно или у хору броје, а послије их на својим таблицама цртају и на њима рјешавају задатке. Преко броја 5 ова очигледна средства не могу се баш тако топло препоручити, него треба прибјећи другим средствпма, као прутићима, каменчићима и т. д. Код овога треба пазити, да су каменчићи мало већи да их дјеца не би турала у нос, као што се понекад догађа. Бројне слике. Да се унамте количине одлично ће послужити бројне слике. То су тачке поређане по неком систему у једном геометријском лику. Бројних слика има неколико врста, од којих ћемо овдје споменути:

е

0 •

е •

9 9

» »

Ш 9

9 9

® е •

• ■ •

е

е е

е е

«

9

© ®

0 9

е ® е

е е

• • •

9 9

» 9

# ©

• е

е е

е е

е • е

е

е е

е е е

• е ш е

е е е е е

е е е е е е

»99 9 ® е е

ееее ееее

е е е е е е е е е

ее ее е е ее ее

е

е е

» • е

е е е е

е е е е е

® © е е » »

е ® е е

е е е е е е е е

е е е е

®е е® е е • вв е

Битнерове:

Бецове: