Školski list

389

Али да се то своевољетво неби изопачило и у еамовољство, тврдоглавство и }огунство прешло, валн дечиго волјо зауздавати, и чимђ у запрећено нагне, пре негг што памећу својомЂ разлоге разума сватити уме, недати; а та е узда приморан$, да се у тимђ случаима сђ веромг подвргне вољи свои старии и да се њои покорава. Само пазити валн, да се у овом неучини, као што обично бива, где башЂ ови старии узрок сви они зала буду, на кол после наивећу вику дигну. Много реда оће већт. мало дете да свош волк> одржи са онимђ намргођенимЂ ћутан1змт., бурен1;мт,, или гонгб чешће дрекомЂ. У такомЂ случаго треба га равнодушно и ладнокрвно петавити, нект. ее дури и дере, и не обзирати се на н$га, као да га и ние, да види, да му то непомаже; или га валн другимг чимђ забавити, али лгодски, не улагивагоћи му се; или кадв ни то непомаже, напол^ га извести и оставити. Али млитаве матере особито старе маике трче одма чимђ дете викне, иакЂ му волго изпуне, те багаЂ тимђ га укваре, осамоволЂ. Исто тако греше и они родитељи, кои неуму мирно детета оставити, већЂ одма удри у зипаранЂ грднго и псовку. Тимђ опетЂ постану деца на исовку равнодушна, огуглаго, пакЂ нигде ништа више неслушаго; а има примера, где се нролукаве или толико прозле, пакЂ кадЂ немогу свое волЂ одржати, гледе да етариима пркосе, да ихђ на едЂ и срднго наводе, или јошђ и натрагЂ грдити и псовати пођу и у часу до наивеће виртуозности у томђ дођу. Одђ те деце изађу после праве сатане свима и млађимЂ и стариимЂ своима и туђинама. Ниношто неиусти детету нбгову волго онда, кздђ е у присуству странога когђ оће да изтера, ерЂ ако едаредЂ попустишђ , буди уверенЂ, да ће е идуће прилике јошђ безобразние изтеривати. Отуда она тужба многи родителн, да су имђ деца оида наигора, кадЂ кога страногЂ има. У томђ случаго само едаредЂ дете издржи непазећи и необазирући се на нћга, или га наполЂ извуци и осрамоти мало, и буди уверенЂ да ти неће више досађивати. Наипосле гледаи и добро пази, да ако си му у сл 1> дђ тог самовољства и непокорности каштигомЂ когомђ запретио , да речк одржишЂ и претнго извршишЂ; али безЂ многогђ говора, когђ деца у таи махЂ и неслушаго. и незанамте; а после каштиге предусретаи га опета отвореио и лгодски, не врчи ; тимђ ће 6 олђ каштиге заборавиги, али оне добре посл1>дице н-ђне не, него ће ихђ тимђ болћ заиамтити.