Školski list
7
се, да ће се матИце и учена друштва обазрети и на ову оскудицу и потребу у литературн; а што се теологичких завода тиче, тврдо се уздамо, да ће учителви пошпоћи важност овога предмета и горе наведених потреба, колко цркви сво1оВ и своме народу за лгобав, толико и за лгобав свога достолнствв и поноса, и у овоИ струци све оно чинити, што свештеним и ионосним мужевима чинити валл. Још едаред изричемо дакле желго, да сви кандидати за свештенички чин, као и сви мла^и свештенаци ове речи к срцу приме , те за свого главну дужност узму, да као што су врсни свештеници исто онако и врстни школски мужеви буду, па сложно и у лгобави са свима добрим особито мла^им учителБИма прихвате свестрано изображаван! деце, да у^е и у наше восш1тан& дух и снага правога Хришћанства. Ово е и тако наИглавнил задаћа душепочителБСтва. У школи се подаже основа за црквени живот обштине, н добар парох не може равнодушан бити , да ли се ова основа полаже тврдо, или тек овлашно, илп никако. Код нас и у осталим погледима зависе сви интереси цркве и народа само од педагогичке вредностИ и изврсности клира: и ако се оваб свошм педагогичком вредношћу покаже као тврда подпора школе, онда га никод сила оборити неће. Само са овим задобиће упливе и власти, кое ние никада ни мислио имати, а без овога мора изгубити и оно што има. *
0 учешо писанл и читанл. Кад хоћемо да д4цу научимо читати, по наИпре вала да их научимо читати механично. Механично пак чита онаИ, кои у читанго сваку р^ч без муцанл и запишшл точно чисто и правилно изговара. До наМновивг времена учителБИ су учбли децу читати посредством срицана. Тако сам и л у д&тинству моме пре 30 година учио читати, тако су и сви средов4чни лгоди наши читати учили. Гриота е рећи да се овим начином неможе научити добро читати, али се прнзиати мора, да е посао таН веома тежак и скоро рећи противунараван, а сви знамо колико е времена требало пропустити за оваково ученБ, н коли-