Školski list
44
речи, а будући реч понаИвише долази у ставу, то да се почин! од става." Детету е одиа дао кнБигу (Телемака) у руке, и пошто е цела кнвига прочитана, вратило се првои ставу, кои се дотле читао и што се прочитало, показивало, док и деца нису то знала редом и преко реда. Овии су се начином учили слогови и гласови из тога и из других на реду ставова, док се еданпут читати ние иаучило. „Паралелно са вештбан^м у читанго ишло е вештбан& у писаиго." Оба ова посла ние могуће заедно свршивати, као што ние могуће наћи става, у ком су гласови тако уре^ени да пред последнвим гласом стои лакши, пред овим шш лакши и ова8 ред да се до кран става одржи. А 10Ш е теже наћи да оваД ред пмаго и знаци нвихови и да се свагда од лакшег облика иде к тежем. Директор нормалне школе у Липскоме Фогл, кога се метод сада у НемачкоД веома хвали, почин$ читан& па поединим речма, кое се бар приближуго едном и другом начелу ЖакотовлЈвом. Кад се сврши писмено и устмено приправлнн^, онда се узме ствар прве речи, кон ће се писати н. пр. икона, и говори се о нбоИ као што изискуе иаука гледанн. Говор се заврши растваран&м н!ног имена. Реч се та напише на таблу; с едне стране метне се слика ствари а с друге штампана реч, кон се заедно са папиром може растварати. Учителв показуе и говори : ово е насликана икооа, ово е написана а ово наштампана икона. Кое е иаписана? наштампана ? насликана ? Напишите ви иаписану икону ! Деца напишу сматрагоћи целу реч за линиго. Растворите лнниго на слогове! на гласове! (ради се устмено). Ово е написан глас и, а ово наштампан. Ево да видите како се пише та0 глас и. Напишите га сад и ви сви. Донеси ми наштампано и. Ви сте чули у речи икона глас н' кои е то глас одостраг ? Ко ће ми наћи предпоследнви глас на написаноИ икони ? а на наштампанов ? Сад ћемо да пишемо н' ? Ко ће ми казивати како морам вући кредом ? Овако се ради и са осталим гласовима ове речи. После се узму друге и кад се тим начином пређе едно четрдесет речи (зову се нормалне речи) дете е у станго читати и писати а то бива кроз па године. У ШвавцарскоЗ С.
На подобни начин а можда и без сазнаванл учили су руски ђакони, певци и црквеннци децу читати Још пре двеста и више година почевши од „Б л а ж е н ђ м у ж г" па свршугоћи са: „М а л % 6 $ х т> вт. брат!и." — (Ур-)